VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Opisy i zdjęcia amerykańskich trucków i fotoreportaż z mojej podróży dookoła Stanów Zjednoczonych. Zapraszam, miejsca sporo. :-D
Awatar użytkownika
ajw
Przyjaciel forum
Posty: 63
Rejestracja: 24-10-07, 22:24
Lokalizacja: syreni gród

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: ajw » 16-09-10, 09:29

hiob pisze:by pokazać, że rzeczywiście nie dotyka się sprzęgła przy zmianie biegów.
Rozumiem, że jest to możliwe jedynie w skrzyniach bez synchronizacji biegów?

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11191
Rejestracja: 24-10-07, 22:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: hiob » 16-09-10, 10:06

Hunt3R pisze:widziałem ten filmik. a te biegi wchodzą bez sprzęgła w jakimś zakresie obrotów, czy w "zawsze"? :D
Biegi wskakują wtedy, gdy się zrównają obroty zębatek, jednej napędzanej przez silnik, drugiej - przez koła. Gdy obroty te są różne, próba włączenia biegu kończy się "dentystą".

Delikatne przesuwanie lewara daje nam informację, przez drgania i ich częstotliwość wiemy co się dzieje w skrzyni. To tak, jak dotykanie szprych w rozpędzonym kole w rowerze stojącym do góry kołami. Gdy dotykamy ich delikatnie, nic nam nie grozi, ale jak wsadzimy paluch głęboko w koło, to palucha złamiemy.

Gdy różnica szybkości kół zębatych jest duża, nie da się wrzucić biegu. Albo raczej się da, na siłę, lecz to może spowodować wyłamanie kilku zębów. Jednak gdy prędkość zębatek się wyrówna, bieg sam wskakuje.
ajw pisze:Rozumiem, że jest to możliwe jedynie w skrzyniach bez synchronizacji biegów?
W zasadzie tak. Próbowaliśmy tak zmieniać biegi w samochodach osobowych, z synchronizatorami, i w niektórych się udawało, ale jest to po pierwsze znacznie trudniejsze, a po drugie niszczy synchronizatory. Bezpiecznie można to robić tylko w niesynchronizowanych skrzyniach, bo są one znacznie prostsze w konstrukcji i przekazują nam łatwiej informacje przez drgania lewarka. Jest też więcej czasu, bo inercja kręcących się swobodnie zębatek powoduje, że to trochę trwa, zanim ich szybkość się zrówna. Synchronizator znacznie przyspiesza spowalnianie szybkości kół zębatych i zwykle gdy chcemy zmienić bez sprzęgła bieg w skrzyni synchronizowanej - jest już "po zupie". I czasem także po synchronizatorach. :mrgreen:
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Anaheim
Przyjaciel forum
Posty: 728
Rejestracja: 24-10-07, 22:24
Lokalizacja: SBL

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: Anaheim » 16-09-10, 16:58

Ja znalazlem filmik jak gosciu zmienia biegi bez sprzegla w Mini Cooperze ;)

http://www.youtube.com/watch?v=jLw0hAtOik4

Adamss3003
Przyjaciel forum
Posty: 49
Rejestracja: 05-07-09, 00:14
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: Adamss3003 » 16-09-10, 18:16

Widziałem własnie ten filmik już jakiś czas temu, i sam spróbowałem:D Pomyślałem, ze jeśli gość w Mini Cooperze nie boi sie tego robić to ja w swoim Golfie 2 też nie musze. Rzeczywiście da sie zmieniać tak biegi. Zrobiłem nawet jakiś czas temu około 40km zmieniając biegi tylko w ten sposób i wszystko było OK. Jedyne co zauwazyłem to to ze jest bardzo mały zakres obrotów w których da sie wbijać biegi... Tzn mysle ze jest to spowodowane tym ze skrzynia jest zsynchronizowana i to zawęża obroty w których biegi wchodza i do tego skraca czas w jakim musimy w obroty trafic. Trzeba idealnie wycelować najlepiej wg obrotomierza bo na lewarku (przynajmniej u mnie) średnio to czuć. Aha no i redukcja to jakiś koszmar:D W mieście np przy dojezdzaniu do skrzyżowania jest mało czasu zeby sie "bawić'' w takie wbijanie biegów. Przydało by sie umieć wykorzystywać technike Heel and toe. ( http://www.youtube.com/watch?v=LwG6XF_q ... re=channel ) Jak dla mnie jest to póki co bardzo trudne :D

EDIT: własnie sobie uświadomiłem, że skoro lewa noga nie jest do niczego potrzebna, to nią można hamować, a prawą bawić się z obrotami....

hiobie jak u Ciebie wygląda sprawa redukcji biegów przy jednoczesnym hamowaniu?
Ostatnio zmieniony 16-09-10, 18:24 przez Adamss3003, łącznie zmieniany 1 raz.

Hunt3R
Przyjaciel forum
Posty: 80
Rejestracja: 28-07-10, 16:09
Lokalizacja: okolice Warszawy

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: Hunt3R » 16-09-10, 21:15

chciałem tak spróbować w swoim manie, ale jak mówisz Hiobie, że można zgubić synchronizatory, to może lepiej nie. ;p tata mówił, że dało się tak robić w starych starach z niesynchronizowana skrzynią, ostatnie takie to chyba 28/29.

SKAT
Przyjaciel forum
Posty: 6
Rejestracja: 14-05-10, 21:29
Lokalizacja: Wąbrzeźno

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: SKAT » 02-10-10, 16:11

VOLVO VN

Volvo ugruntowało swoją pozycję na amerykańskim rynku transportowym już w latach 50., a w 1996 r. zrobiło kolejny krok, wprowadzając na rynek serię kowencjonalnych, autostradowych ciągników VN.


http://picturepush.com/+HzID

Po prawej: Volvo odniosło natyc-
hmiastowy sukces, wprowadzając na
rynek ciężkich, długodystansowych
samochodów ciężarowych Ameryki
Północnej swój model VN. Miał
on konwencjonalną konstrukcję
z długą, opadającą w dół, aerody-
namiczną maskę silnika.




Dane techniczne:

Produkcja: USA
-------------------
Wyprodukowany w: 1996 r.
----------------------------
Silnik: Pełny asortyment silników
Volvo i Cummins
-----------------------------------
Skrzynia biegów: szeroki asorty-
ment ręcznych i automatycznych
skrzyń biegów
-----------------------------------
Ładowność: 20 ton
--------------------
Przeznaczenie: do przewozów
długodystansowych po autostradach
--------------------------------------
Wyróżnik: ogromny przedział sy-
pialny mógłby być wyposażony w te-
lewizor, kuchenkę mikrofalową
i szafę na ubrania
--------------------------------------


Długa maska nadała modelowi VN typowy północnoamerykański styl, a dodatkową zaletą konstrukcji była zupełnie płaska podłoga w kabinie, w związku z brakiem komory silnikowej pod podłogą. W momencie wprowadzenia na rynek oferowano VN z kabiną dzienną i dwoma rodzajami przedziału sypialnego o różnych długościach.
Rok później wraz z Volvo 770 zaoferowano jeszcze dłuższy przedział sypialny, który mógł być wyposażony w telewizor, kuchenkę mikrofalową, szafę na ubrania i inne umeblowanie. Model 770 z przestronną kabiną miał być w przyszłości zastąpiony przez model 780, kiedy serię VN modyfikowano w 2002 r.

RYGORYSTYCZNE TESTY BEZPIECZEŃSTWA

Chociaż VN projektowano pod kątem rynku amerykańskiego, producent zlecił poddanie go rygorystycznym testom sprawdzającym bezpieczeństwo kabiny. Dzieki temu samochód uznano za najbezpieczniejszy samochód ciężarowy w klasie 8. Podobnie jak wszystkie ciężarowe samochody z Ameryki Połnocnej VN oferowano z różnymi silnikami i podzespołami. Duzą popularnością cieszył się silnik Volvo D12, który przyrównywano do jednostki z modelu FH12.
Volvo nadal wprowadzało innowacje i w 2002 r. wagę VN obniżono o 680 kg, wyposażając model w nowe, stylizowane światła główne, które zastąpiły światła standardowe. Przekonstruowano również komorę silnikową, aby mogła pomieścić nowy silnik o obniżonej emisji spalin.


----------------------------------------------------------------------------------------------

http://picturepush.com/+HzIK

----------------------------------------------------------------------------------------------

Volvo VN

W 2002 r. firma Volvo zmodyfikowała popularną w Ameryce Północnej grupę autostradowych ciągników z serii VN. Katalizatorem tych zmian była amerykańska Agencja Ochrony Środowiska, która w owym czasie wprowadziła nowe ograniczenai emisji spalin do atmosfery.


Dane techniczne:

Produkacja: USA/Szwecja
---------------------------
Wyprodukowano w: 2002 r.
----------------------------
Silnik: Volvo D12 i Cummins ISX
----------------------------------
Skrzynia biegów: 12-stopniowa z reduktorem
----------------------------------------------
Ładowność: około 20 ton
--------------------------
Przeznaczenie: do transportu długodystansowego po autostradach
--------------------------------------------------------------------
Wyróżnik: zainstalowanie układu EGR
--------------------------------------


http://picturepush.com/+HzIx

Powyżej: Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące czystości emitowanych spalin i związana z tym konieczność wyposażenia ciężarówek w EGR skłoniły Volvo do radykalnej modyfikacji pojazdów z serii VN w 2002 r.


Model VN musiał zostać przeprojektowany, aby można w nim było zainstalować układ recyrkulacji gazów spalinowych EGR. Podobnie jak inni amerykańscy producenci, którzy zdecydowali się na stosowaniu EGR by spełniać nowe wymagania dotyczące poziomu czystości emitowanych spalin, Volvo musiało pogodzić się z tym, że nowy system spowoduje pewien wzrost zużycia paliwa. Firma starała się więc zminimalizować straty w tej dziedzinie poprzez zastosowane udoskonaleń w kabinie i podwoziu ciężarówek.


POPRAWA AERODYNAMIKI

Kabina i piąta oś zostały przesunięte, wprowadzono również nowy układ świateł i kształt zderzaków. Wszystkie te zmiany miały na celu poprawienia aerodynamiki pojazdu. Nawet chlapacze na przedzie ciężarówki zostały zmodyfikowane i przeprojektowane tak, żeby zapobiegały gromadzeniu się błota na podwozium co mogłoby przeszkodzić w swobodnym opływie powietrza. Volvo utrzymywało, że po dokonaniu wwszystkich tych zmian udało się zredukować opór czołowy o 3,2 %. To mogło zmniejszyć spalanie paliwa o 1,5 %, rekompensując w ten sposób straty związane z instalacją EGR.
Przeprojektowane Volvo VN było lżejsze dzięki zastosowaniu aluminium oraz metriałów kompozytowanych - ważyło prawie tonę mniej niż model wprowadzony na rynek w 1996 r. Modyfikacje miały także na celu poprawienie bezpieczeństwa kierowcy i niezawodności ciężarówki.

prot
Przyjaciel forum
Posty: 212
Rejestracja: 06-04-10, 09:01
Lokalizacja: Polska

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: prot » 02-10-10, 21:34

SKAT, dzięki za przypomnienie historii modelu VN.

W sumie Volvo mogłoby się już postarać o wprowadzenie na rynek następcy. Jakby nie patrzeć II generacja VN-ki ma blisko 9 lat. Jeśli uwzględnimy fakt, że konstrukcja szoferki (czyli kabiny bez "nosa") wywodzi się jeszcze z I generacji to zahaczamy już o blisko 15 lat. A to trochę dużo jak za ciężarówkę, za którą cenią jak za woły (ponad 160 tysięcy dolarów z motorem ISX Cummins :shock: taka sama sama tylko z 16 litrowym silnikiem Volvo'wskim kosztuje o 20 tysięcy mniej :mrgreen: ).

A co do wieku konstrukcji kabin VN-ki to do niedawna sam o tym nie wiedziałem. Zastanowiła mnie dopiero opinia kierowcy International ProSTAR'a, który uważa swoją ciężarówkę za jedną z najcichszych spośród tych na których miał okazję pracować (wśród nich wymienił także VN i to mnie zastanowiło, no bo uważałem, że ciężarówka o europejskich konotacjach wyprzedza o lata świetlne amerykańską technologię jeśli chodzi o ergonomię i komfort pracy).
Co ciekawe za najcichszą spośród amerykańskich ciężarówek uznał... International LoneSTAR (sic!). Domyślam się, że miał na myśli wersję LoneSTAR'a z wydechami za kabiną, a nie "za uchem".

SKAT
Przyjaciel forum
Posty: 6
Rejestracja: 14-05-10, 21:29
Lokalizacja: Wąbrzeźno

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: SKAT » 02-10-10, 21:43

Nie ma za co dziękować. Zrobiłem to z miłą chęcią :). Tak to fakt Volvo z nami blisko 15 lat. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
racjonalista
Przyjaciel forum
Posty: 175
Rejestracja: 21-05-10, 22:57
Lokalizacja: Kraków

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: racjonalista » 08-10-10, 23:10

hiob, co tam w Volvo ostatnio grzebałeś?
Szukam i nie mogę znaleźć...

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11191
Rejestracja: 24-10-07, 22:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: hiob » 09-11-10, 02:13

racjonalista, nie mam pojęcia... Moje Volvo już ma pięć lat i ponad milion km przebiegu, więc coraz częściej trzeba będzie w nim grzebać. :-(

Kilka fotek z ostatnich tygodni. Eksperymenty z panoramicznymi fotkami i Volvo na parkingu w Wyoming:

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Awatar użytkownika
racjonalista
Przyjaciel forum
Posty: 175
Rejestracja: 21-05-10, 22:57
Lokalizacja: Kraków

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: racjonalista » 23-11-10, 13:29

Przewody łączące akumulatory z przetwornicami były fabrycznie wyprowadzone czy to "house - made" ?
Szukam i nie mogę znaleźć...

Anaheim
Przyjaciel forum
Posty: 728
Rejestracja: 24-10-07, 22:24
Lokalizacja: SBL

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: Anaheim » 23-11-10, 17:01

racjonalista pisze:czy to "house - made" ?
homemade tak na przyszlosc ;)
Ostatnio zmieniony 23-11-10, 17:01 przez Anaheim, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
racjonalista
Przyjaciel forum
Posty: 175
Rejestracja: 21-05-10, 22:57
Lokalizacja: Kraków

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: racjonalista » 26-11-10, 12:49

Gumy masz uniwersalne? (zimówki/letnie)
Szukam i nie mogę znaleźć...

prot
Przyjaciel forum
Posty: 212
Rejestracja: 06-04-10, 09:01
Lokalizacja: Polska

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: prot » 26-11-10, 13:15

racjonalista, pod poniższym linkiem znajdziesz odpowiedź dot. opon zimowych:

viewtopic.php?t=1021

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11191
Rejestracja: 24-10-07, 22:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: VOLVO VN, VOLVO WHITE GMC

Post autor: hiob » 29-11-10, 02:51

Parę fotek z wczesnej zimy 2010/2011:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Auto umyte, więc okazja do zrobienia nowych fotek:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

ODPOWIEDZ