lotnictwo prywatne w USA

Opisy i zdjęcia amerykańskich trucków i fotoreportaż z mojej podróży dookoła Stanów Zjednoczonych. Zapraszam, miejsca sporo. :-D
Olasek
Przyjaciel forum
Posty: 79
Rejestracja: 18-12-14, 09:42
Lokalizacja: Oakland, CA, USA

lotnictwo prywatne w USA

Post autor: Olasek » 19-12-14, 09:48

Jak kogos by interesowaly sprawy zwiazane z prywatnym lataniem w USA to akurat sporo wiem na ten temat bo sam latam. USA ma spore odleglosci i samolot (nawet taki maly 4-osobowy) jest czeso najlepszym srodkiem lokomocji. Do tego dochodzi naprawde swietna infrastruktura lotnicza - najlepsza na swiecie, szalona ilosc malych lotnisk z utwardzanymi pasami, oswietleniem, podejsciami IFR, elektronicznymi pomocami dla pilotow, itp.

Awatar użytkownika
PiterSV
Przyjaciel forum
Posty: 137
Rejestracja: 04-01-14, 12:52
Lokalizacja: Chęciny

Post autor: PiterSV » 20-12-14, 11:21

Olasek, to ja wyjedę przed szereg i Ci zadam kilka pytań :)
- ile kosztuje awionetka, ale bardziej luksusowa, które przewiezie 4 osoby?
- jakie są koszty życia w Dolinie Krzemowej?
- ile się robi licencje na awionetki, ile kosztuje, i czy trudno :mrgreen: ?
- jaką najdłuższą trasę przeleciałeś za sterami?
- masz tylko jedno auto? (BMW Z3)
- od razu trafiłeś do Californi, czy gdzieś w innym stanie mieszkałeś wcześniej?
Pozdrawiam :angel:
"Proste są dla szybkich samochodów
Zakręty dla szybkich kierowców"
- Colin McRae

Olasek
Przyjaciel forum
Posty: 79
Rejestracja: 18-12-14, 09:42
Lokalizacja: Oakland, CA, USA

Post autor: Olasek » 20-12-14, 11:29

U nas w Kalifornii juz po drugiej w nocy - ide spac, zasiedzialem sie do tego przy domowym symulatorze lotu, jutro chetnie odpowiem.

Olasek
Przyjaciel forum
Posty: 79
Rejestracja: 18-12-14, 09:42
Lokalizacja: Oakland, CA, USA

Post autor: Olasek » 20-12-14, 21:15

ile kosztuje awionetka, ale bardziej luksusowa, które przewiezie 4 osoby?
Nie lubie slowa awionetka bo nie jest dobrze zdefiniowana. Ale powiedzmy bardzo nowoczesny, nowy, 4-osobowy samolot napedzany jednym smiglem i silnikiem tlokowym zaczyna sie od okolo pol miliona $ do 3/4 miliona zaleznie od zainstalowanego wyposazenia. Oczywiscie uzywany, powiedzmy 5 letni w bardzo dobrym stanie bedzie duzo tanszy.
PiterSV pisze:jakie są koszty życia w Dolinie Krzemowej?
Wyzsze niz gdzie ja jestem bo ceny nieruchomosci sa wysokie (inne rzeczy poza nieruchmosciami sa podobne). Dlatego mieszkam jakies 70 km od Doliny Krzemowej do ktorej prawie codziennie dojezdzalem do pracy przez ponad 25 lat.
PiterSV pisze: ile się robi licencje na awionetki, ile kosztuje, i czy trudno
Trudne jest wzglednym pojeciem, powiedzmy sobie duzo, duzo trudniej niz prawo jazdy samochodowe. Sa tacy co zaczynaja i nigdy nie koncza, przewaznie z braku motywacji lub pieniedzy. Ja zrobilem w 3 miesiace choc mozna pewnie w dwa (wyjatki ktore niczego innego nie robia, nie pracuja, zrobia to w troche ponad miesiac). Teraz bedzie to kosztowac okolo $10-15 tys. zaleznie od klubu, lokalizacji i typu samolotu. Taka podstawowa licencja tylko daje ci prawa latania w dobrej pogodzie, potem mozesz zrobic nastepna licencja do latania w chmurach i ta kosztuje pewnie nastepne $15 tys.
PiterSV pisze: jaką najdłuższą trasę przeleciałeś za sterami?
Wystartowalem z Palo Alto i lot do Grand Canyon, 4 osoby, wiekszosc lotu noca. Odleglosc pewnie okolo 900 km. Samolot Piper Archer.
PiterSV pisze: masz tylko jedno auto? (BMW Z3)
Oprocz Z3 mamy 1999 BMW 528iT (kombi), automatyk, zona nim jezdzi, i 2006 Toyota Corolla. Ten ostatni zostal wylacznie kupiony na dalekie dojazdy do pracy - bardzo tani w obsludze, bardzo niezawodny.
PiterSV pisze:od razu trafiłeś do Californi, czy gdzieś w innym stanie mieszkałeś wcześniej?
Pierwsze 2 lata bylem na Brooklynie, okolice New York.
Ostatnio zmieniony 21-12-14, 03:23 przez Olasek, łącznie zmieniany 4 razy.

piotrek77
Przyjaciel forum
Posty: 15
Rejestracja: 23-11-14, 15:22
Lokalizacja: PL

Post autor: piotrek77 » 20-12-14, 23:36

Ale powiedzmy bardzo nowoczesny, nowy, 4-osobowy samolot napedzany jednym smiglem i silnikiem tlokowym
Zaciekawiłeś mnie, aż sobie poszperałem w Wikipedii i znalazłem ciekawy artykuł o tych silnikach.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_lot ... C5%82okowy

Jakie silniki najczęściej występują w takich małych nowoczesnych samolotach?
Z tego co rozumiem są czterosuwowe, napędzane benzyną i z zapłonem iskrowym.
Ale czy jest tam jakaś sprężarka, jaka ilość cylindrów itp. ?

Aby mieć licencję trzeba zdać jakiś test z mechaniki, czy po prostu masz swój "serwis" i niczym się nie musisz przejmować?

Olasek
Przyjaciel forum
Posty: 79
Rejestracja: 18-12-14, 09:42
Lokalizacja: Oakland, CA, USA

Post autor: Olasek » 21-12-14, 00:02

piotrek77 pisze:Jakie silniki najczęściej występują w takich małych nowoczesnych samolotach?
Najczesciej to sa silniki firm Continental albo Lycoming. Nie mowie o samolotach ultralekkich bo te maja Rotaxy i inne.
Naprzyklad wyglada to tak:

Obrazek
piotrek77 pisze:Z tego co rozumiem są czterosuwowe, napędzane benzyną i z zapłonem iskrowym.
Tak, chlodzone powietrzem. Benzyna jest specjalna lotnicza. Zaplon jest troche inaczej rozwiazany niz w samochodowych bo musisz tak zrobic ze nawet jak masz kompletna awarie elektryki (awaria baterii, ladowania, generatora, spiecie, itp) to zaplon musi dzialac. To jest najwazniejsza roznica z silnikiem samochodowym o czym ten artykul w wikipedi nic nie wspomina.
piotrek77 pisze:Ale czy jest tam jakaś sprężarka, jaka ilość cylindrów itp. ?
Te ktorymi ja latam maja 6 cylindrow, typowe szkolne maja po 4. Sprezarka moze byc wtedy nazywa sie to turbo - bardzo podnosi cene ale mozesz latac duzo wyzej.
piotrek77 pisze:Aby mieć licencję trzeba zdać jakiś test z mechaniki, czy po prostu masz swój "serwis" i niczym się nie musisz przejmować?
Nie bardzo rozumiem pytanie, pilotowi nie wolno sie dotknac do niczego w samolocie i robic naprawy (poza wymiana zarowek i pompowania kol). Mechanik musi byc ze specjalna licencja na samoloty.
Ostatnio zmieniony 21-12-14, 09:01 przez Olasek, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ