Witajcie.
Tym razem opiszę Wam na jakich zasadach funkcjonuje proces sprzedaży na płaszczyźnie sprzedawca-klient.
Każdy z nas nawet jeśli nie jest jeszcze tego świadomym jest pewnym typem (niekonieczne spod ciemnej gwiazdy). Na podstawie naszych zachowań i tego co się z nimi wiąże wykwalifikowani handlowcy realizują swoje zadanie zbycia towaru i usługi.
Typologia osobowości wyróżnia 4 podstawowe typy:
2 racjonalne:
- naukowy
-przywódczy
2 emocjonalne:
-spokojny
-ekspresyjny
Typ naukowy:
- wiedza dobrze ugruntowana
- świadomość tego że taka osoba wie co mówi
- pamięć do szczegółów
- dostrzeganie luk w myśleniu u innych rozmówców,
- świetne radzenie sobie z analizami, procesami matematycznymi, posługiwanie się konkretnymi liczbami
- perfekcjonizm
- koncentracja na szczegółach utrudniająca podjęcie decyzji
- oddzielanie ludzi od problemów będące wyrazem abstrahowania
- długie konwersacje
- złośliwość z ostrym i sarkastycznym dowcipem
- brak kierowania się instynktem
- brak gestykulowania
- na takim typie osobowości nie można wywierać presji.
Ludzi tego pokroju skłania się do zakupu poprzez analityczne przedstawienie zalet danego produktu z oponentami np. w przypadku samochodów spalanie, koszty serwisu, pojemność bagażnika etc.
Typ przywódczy:
- dynamizm, niecierpliwość
- zorientowanie na wykonanie zadania - realizację celu
- niezależność i pewność siebie
- szybkie myślenie i podejmowanie decyzji
- przywództwo i kierownictwo nad innymi ludźmi
- zawracanie uwagi na hierarchie (np prezes szef etc) i tytuły (mgr inż etc)
- chce być zauważony i doceniony
- komunikuje się zwięźle i przekonująco
- źle znosi jakąkolwiek krytykę
- charakterystyczny "przywódczy" sposób gestykulacji
Osoby należące do tego typu osobowościowego przekonuje się prestiżem, wyjątkowością danego produktu np. limitowane serie dostępne dla jakiejś tam liczby najzamożniejszych klientów.
Typ spokojny:
- zazwyczaj kieruje się uczuciami
- sporadycznie dostrzega konieczność przeprowadzenia zmian
- wolno i spokojnie podejmuje decyzje
- dobry słuchacz i doradcza
- rzadko kiedy odmawia - brak asertywności
- nie lubi sprzeczek, kłótni
- cierpliwy i uprzejmy
- bywa bardzo wrażliwy
- należy go nieustannie utwierdzać w tym że podejmuje słuszną decyzję
- praktycznie brak gestykulacji
W przypadku tego typu osobowości nadrzędną cechą jest to że zwraca się uwagę na bezpieczeństwo. Np polisa, samochód etc zapewniają mu i jego rodzinie (dzieci) bezpieczeństwo.
Typ ekspresyjny:
- zazwyczaj kieruje się intuicją
- błyskawicznie podejmuje decyzje
- niecierpliwy, dynamiczny
- działa pod wpływem impulsu
- lubi uogólniać
- uwielbia być w centrum uwagi
- lubi imprezy, spotkania, szkolenia
- optymistyczny, przyjacielski, entuzjastyczny
- dużo mówi i przy tym gestykuluje
- kieruje się własnym często zmiennym nastrojem
Osoby tego pokroju najczęściej słyszą że dany produkt jest wręcz stworzony dla nich. Te osoby zwracają uwagę na artystyczny aspekt produktów więc wyszczególnia się to zagadnienie w procesie sprzedaży.
CDN...
Coś o sprzedaży, pracy i innych zagadnieniach życiowych.
-
- Przyjaciel forum
- Posty: 1189
- Rejestracja: 09-03-10, 19:43
- Lokalizacja: Polska
Zostawiłem w domu u rodziców materiały szkoleniowe i nie mogę teraz tego dokończyć. Trzeba będzie poczekać nieco czasu bo nie chcę z ulotnej pamięci tego podawać, a i z przepisywaniem na żywca też nie ma sensu bo to pod jedną branżę było robione. To nie tego typu rzeczy Skrzydlaty 8-) Przesłanie uniwersalne skierowane pod pracowników korporacji jak mają klientów traktować etc. Byłem na 5 czy 6 takich szkoleniach
Systemów podziału klientów na różne kategorie jest wiele.
Przechodziłem wiele szkoleń tego typu w wielu firmach. Te systemy powstają tylko po to, żeby w sposób szybki i jak najbardziej skuteczny przekazać wiedzę sprzedażową nowym pracownikom.
Taki najciekawszy to moim zdaniem "zwierzaki":
- Lew
- Owca
- Paw
- Chomik
Pozwalał bardzo łatwo zapamiętać system podziału klientów.
Oczywiście te wszystkie systemy nijak się mają do rzeczywistości. Każdy człowiek jest inny i najczęściej przy sprawdzeniu którym typem jest otrzymamy wynik mieszany. Zupełnie inną sprawą jest to, że żeby zastosować jakąkolwiek technikę manipulacji trzeba najpierw mieć możliwość obserwacji celu. Bez analizy zachowań obcego człowieka nie wiadomo jaką technikę zastosować.
Jest jeszcze jedna podstawowa zasada tego typu działań - które są podstawową formą manipulacji: PRZESTAŃ MYŚLEĆ O CZŁOWIEKU JAKO O CZŁOWIEKU, A MYŚL JAK O BYDLE.
W sumie to chętnie opiszę kilka rodzajów nieuczciwych firm i sposobów w jaki próbują nami manipulować.
Ja jestem bardzo odporny na manipulacje... bo jest we mnie za wiele chaosu i za wiele uporządkowania. Za wiele analitycznego myślenia i kierowania się przeczuciem. To jest nie do ogarnięcia dla manipulatora. :mrgreen:
Przechodziłem wiele szkoleń tego typu w wielu firmach. Te systemy powstają tylko po to, żeby w sposób szybki i jak najbardziej skuteczny przekazać wiedzę sprzedażową nowym pracownikom.
Taki najciekawszy to moim zdaniem "zwierzaki":
- Lew
- Owca
- Paw
- Chomik
Pozwalał bardzo łatwo zapamiętać system podziału klientów.
Oczywiście te wszystkie systemy nijak się mają do rzeczywistości. Każdy człowiek jest inny i najczęściej przy sprawdzeniu którym typem jest otrzymamy wynik mieszany. Zupełnie inną sprawą jest to, że żeby zastosować jakąkolwiek technikę manipulacji trzeba najpierw mieć możliwość obserwacji celu. Bez analizy zachowań obcego człowieka nie wiadomo jaką technikę zastosować.
Jest jeszcze jedna podstawowa zasada tego typu działań - które są podstawową formą manipulacji: PRZESTAŃ MYŚLEĆ O CZŁOWIEKU JAKO O CZŁOWIEKU, A MYŚL JAK O BYDLE.
W sumie to chętnie opiszę kilka rodzajów nieuczciwych firm i sposobów w jaki próbują nami manipulować.
Ja jestem bardzo odporny na manipulacje... bo jest we mnie za wiele chaosu i za wiele uporządkowania. Za wiele analitycznego myślenia i kierowania się przeczuciem. To jest nie do ogarnięcia dla manipulatora. :mrgreen:
Łowca trolli internetowych, biczownik gimbo-ateistów, pogromca głupoty w internecie.