borat pisze:witam wszystkich,
chciałbym się dowiedzieć, czy USA na trasach organizowane są odpowiedniki europejskich "łapanek", czyli bardziej szczegółowa kontrola (dosłownie wszystko potrafią sprawdzić), czy rygorystycznie podchodzi się do spraw zabezpieczania ładunków (np. w D brak jednego pasa - 30€). Czy macie, jakiś taryfikator mandatów (proszę o podanie przykładowych wysokości kar, np. za przegięcie czasu jazdy).
Tutaj każdy stan inaczej podchodzi do różnych wykroczeń. Np. gdy w jednym stanie zbyt wielkie obciążenie osi jest niewielkim wykroczeniem, w innym może to kosztować setki i tysiące dolarów. Co więcej, np. w Georgii policja pozwoli przeładować towar (gdy waga ogólna mieści się w normie, ale są przeważona osie), ale nie pozwoli przesuwać osi. W Virginii jest dokładnie odwrotnie. Wolno, a nawet trzeba przesunąć osie. W większości stanów nie ma żadnych przepisów dotyczących sposobów zabezpieczenia drzwi w naczepie, ale California wymaga, by przewożąc niebezpieczne ładunki, haz-maty, mieć na drzwiach jakąkolwiek kłódkę. Mandat za brak kłódki to co najmniej tysiąc dolarów. Jednak z reguły "zwykłe mandaty" są w granicach stu - dwustu dolarów.
Łapanki są czasem, ale niezbyt często. Co roku jest taka ogólno-kontynentalna (bo Kanada także w tym bierze udział) 72-godzinna akcja. W tym roku na mnie też trafiło i miałem kontrolę dokumentów i stanu technicznego samochodu, ale przeszedłem na czysto. Zwykle jednak, statystycznie, jakaś jedna trzecia aut ma problemy i jest odstawiona na bok do czasu usunięcia braków.
My regularnie, kilka razy dziennie, przejeżdżamy przez stałe wagi. Tam bardzo często policjanci przyglądają się przejeżdżającym samochodom i gdy auto wzbudza jakieś podejrzenia, można je ściągnąć na bok i zrobić inspekcję. Raczej nie ma więc potrzeby na organizowanie specjalnych akcji.
borat pisze:Hiob, jaką max długość może mieć w USA cały zestaw (poza gabarytami)?
W PL ciągnik + naczepa to 16,5 m, a pojazd członowy tj. ciężarówka + przyczepa (tandem) to max 18,75 m. Jak to wygląda w USA?
Ciągniki w USA są znaaaaacznie dłuższe, więc jeśli jest jakiś limit na cały zestaw, to warto by ciągnik był krótszy= dłuższa naczepa
z góry dzięki za odp.
Przepisy osobno regulują długość naczep i przyczep, a osobno długość całego zestawu. Inne są też przepisy dla poszczególnych stanów. Często także przepisy dotyczące lokalnych dróg są inne niż przepisy dotyczące sieci autostrad i innych głównych dróg tworzących "National Network".
Generalnie przepisy wielu stanów ograniczają długość normalnego zestawu do 65 stóp (19,85 m), ale to dotyczy lokalnych dróg i wiele stanów ma bardziej liberalne przepisy. Czasem przepisy ograniczają długość zestawu, gdy się ciągnie naczepę 53 stopy (15,2 m), a nie regulują zestawu z 48-stopową (14,65 m) naczepą. Czasem jest odwrotnie. Jednak minimalne wartości są regulowane przepisami federalnymi i tu poszczególne stany nie mogą wprowadzać dodatkowych ograniczeń. Dotyczy to jednak tylko sieci głównych dróg i teoretycznie w Kaliforni, czy Virginii, czy wielu innych stanach, gdy zjadę z autostrady i jadę boczną szosą, jestem nielegalny w moim zestawie. Na szczęście nikt się o to nie czepia, bo wszyscy wiedzą, że do niektórych miejsc musi się dojechać lokalnymi drogami, a większość zestawów w USA przekracza długość 65 stóp.
Federalne przepisy dotyczące tych spraw są napisane takim językiem, że bez prawnika interpretującego te sprawy nic nie można zrozumieć, ale jakbyś się chciał pogimnastykować, to tutaj znajdziesz odpowiedni dokument:
http://ops.fhwa.dot.gov/freight/publica ... ex.htm#cmv W praktyce jednak wygląda to tak, że wszędzie (na drogach wchodzących w skład National Network) są legalne 53-stopowe naczepy z ograniczeniem całkowitej długości zestawu, albo 48-stopowe naczepy bez żadnych innych ograniczeń. To znaczy można mieć dowolnej długości ciągnik, gdy się ma 48-stopową naczepę, ale nie z 53-stopową naczepą.
Dodatkowo wszędzie są legalne dwie krótkie naczepy (po 28,5 stopy, 8,7 metra), a w niektórych zachodnich stanach i na niektórych płatnych autostradach na wschodzie po trzy. Podobnie jest z podwójnymi, 48-stopowymi naczepami. Niektóre stany zezwalają na "Rocky Mountain Doubles", czyli jedna długa i jedna krótka naczepa. Te zestawy mogą ważyć do 58,5 - 65,5 tony. (Zwykły zestaw jest ograniczony do 36,3 t) Więcej przeczytasz tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trail ... igurations
A odpowiadając na Twoje pytanie, nic by nie dało używanie krótszego ciągnika, bo i tak, poza kilkoma stanami, nie wolno stosować naczep dłuższych niż 53 stopy.