Silniki

Pytania na każdy temat. nie ma pytań głupich, czy niedyskretnych. Takie mogą być co najwyżej odpowiedzi.
Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 25-11-08, 22:41

Poniższe pytania przeniesione z innego wątku. Część postów została poprawiona, by zostawić tylko pytania o silniki. Hiob.

[...] Mam do Ciebie jeszcze pytanie dot. silników a mianowicie: w wielu książkach spotkałem informacje, że najmocniejsze silniki to 600 km cummins. Dotyczy to także starszych ciężarówek. Wiesz może, od kiedy tak mocny silnik był dostępny? I ciekawi mnie też silnik detroit diesel v12. Sam z resztą pisałeś gdzieś o nim. Czy pamiętasz jaka miał moc, pojemność itp? [...]

Pozdrawiam. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 27-12-08, 19:03 przez Konrad Wilusz, łącznie zmieniany 2 razy.
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Awatar użytkownika
Longer_TRUCKER
Przyjaciel forum
Posty: 22
Rejestracja: 02-01-08, 17:40
Lokalizacja: Krakow

Re: Silniki

Post autor: Longer_TRUCKER » 28-11-08, 19:55

a ja w wielu ksiazkach czytalem ze silniki caterpillara sa dominujacymi silnikami a cummins jest na drugim miejscu. slyszalem tez ze silniki cat-a maja najdluzsza zywotnosc i sa praktycznie bezawaryjne :-)
Kenworth W900 najlepsza ciezarowka swiata ;D

Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Re: Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 29-11-08, 13:12

Ciekawe, volvo np. ma tylko silniki cummins i swoje własne. Zastanawiam się, jaką żywotność mają właśnie te volvowskie jednostki. A caterpillar faktycznie ma niezłe silniki. Podaje link do strony z danymi technicznymi cat-c15 czyli najmocniejszych silników caterpillar:http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Jaro_18
Przyjaciel forum
Posty: 52
Rejestracja: 27-11-08, 00:24

Re: Silniki

Post autor: Jaro_18 » 17-12-08, 12:57

Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)

Awatar użytkownika
KubaCh
Administrator
Posty: 1325
Rejestracja: 21-10-08, 08:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: KubaCh » 17-12-08, 23:03

Z tego co wiem to układ V stosuje się po to, by zmniejszyć rozmiar (a dokładniej długość) bloku silnika - poza tym specjalnych zalet nie ma (bo np. rozrząd już się w takim aucie komplikuje). Dlatego zastosowanie znajduje głównie w samochodach osobowych - sam miałem 2 auta w układzie V i wiem ile kosztuje obsługa takiego silnika w porównaniu z R-ką.

Co do liczby cylindrów - tutaj szczerze mówiąc nie wiem co daje zwiększanie tej liczby. Doświadczenia z osobówek mówią mi, że im więcej cylindrów tym większa szansa na wysoką moc - ale nie wiem, na ile to istotne w silnikach ciężarówek, które z reguły zbytnio wysilone nie są i stawiają raczej na moment obrotowy.

A tak w ogóle to na silnikach się nie znam i przepraszam, jeśli bredzę i głupoty piszę ;-)

Artek

Re: Silniki

Post autor: Artek » 18-12-08, 10:24

He he ja też się za bardzo nie znam na silnikach, ale skoro Kuba się odważył, to też dorzucę swoje 3 grosze ;-)

A więc silniki V mają lepszy moment obrotowy, zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów wału. I to chyba jedyna zaleta jaka by przemawiała za tym, żeby "Vałki" stosować w ciężkim sprzęcie.
Minusy to przede wszystkim koszty eksploatacji i bardziej skomplikowana konstrukcja w porównaniu z "rzędówką"- rozrząd, bo więcej wałków rozrządu, bo są dwie głowice i mniej wydajne w porównaniu z układem R. Silnik rzędowy generuje mnie wibracji i jest łatwiejszy w naprawie. Ale, ale, ale :-) - nie ma piękniejszej melodii niż głęboki bulgot amerykańskiej V8-ki i to jest ważny argument na korzyść silników V :mrgreen:

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11141
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 27-12-08, 19:52

Konrad Wilusz pisze:Poniższe pytania przeniesione z innego wątku. Część postów została poprawiona, by zostawić tylko pytania o silniki. Hiob.

[...] Mam do Ciebie jeszcze pytanie dot. silników a mianowicie: w wielu książkach spotkałem informacje, że najmocniejsze silniki to 600 km cummins. Dotyczy to także starszych ciężarówek. Wiesz może, od kiedy tak mocny silnik był dostępny? I ciekawi mnie też silnik detroit diesel v12. Sam z resztą pisałeś gdzieś o nim. Czy pamiętasz jaka miał moc, pojemność itp? [...]

Pozdrawiam. :mrgreen:
W pewnym okresie 600-konny Cummins był rzeczywiście najmocniejszym silnikiem. Miał 600 KM przy 2100 obrotów i moment 2050 lb.-ft. (2780 Nm) przy 1200 rpm. Zaczęto go oferować w 1997. roku. Potem w związku z przepisami o ochronie powietrza trochę moc spadła i jakiś czas najmocniejszy Cummins miał 550 KM, ale chyba od roku, czy dwóch Cummins oferuje silniki do 650 KM. Najmocniejszy Cat C15 ma teraz 600 KM, choć jeszcze w 2007 roku oferował silnik 625 KM. Przepisy o ochronie środowiska, jakie weszły w życie w 2008. roku spowodowały, że musieli spuścić z tonu. Volvo ma teraz najmocniejszy silnik 625 KM, a Mack ma w ofercie 605 KM.

Jeśli chodzi o Detroit V12, to nie sądzę, by taki silnik kiedykolwiek był stosowany w ciężarówkach. Detroit produkuje silniki do wielu pojazdów, maszyn budowlanych, nawet statków. Może tam mają zastosowanie takie silniki, ale nie w ciężarówkach jeżdżących po drogach.
Longer_TRUCKER pisze:a ja w wielu ksiazkach czytalem ze silniki caterpillara sa dominujacymi silnikami a cummins jest na drugim miejscu. slyszalem tez ze silniki cat-a maja najdluzsza zywotnosc i sa praktycznie bezawaryjne :-)
Praktycznie bezawaryjne silniki nie istnieją, a to, że ja zawsze miałem w swoich autach albo Cumminsy, albo Detroit wynika z tego,że widziałem za dużo problemów, jakie z Caterpilarami mieli moi koledzy. Statystycznie zapewne są to bardzo podobne silniki i oferują bardzo podobne przebiegi międzynaprawcze i koszty eksploatacyjne. Najlepszym na to dowodem jest fakt, że firmy mające po kilkaset i kilka tysięcy ciężarówek używają silników każdej z firm. A więc oni także nie widzą specjalnej różnicy w kosztach eksploatacji aut z różnymi silnikami.
Konrad Wilusz pisze:Ciekawe, volvo np. ma tylko silniki cummins i swoje własne. Zastanawiam się, jaką żywotność mają właśnie te volvowskie jednostki. A caterpillar faktycznie ma niezłe silniki. Podaje link do strony z danymi technicznymi cat-c15 czyli najmocniejszych silników caterpillar:http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7
Na pewno są to porównywalne wartości. W dzisiejszej epoce przepływu informacji nie ma takiej możliwości, żeby jakiś producent nie znał najnowszych odkryć w dziedzinie metalurgii, chemii, czy inżynierii.Jak ktoś coś odkryje, co wydłuża żywotność silników, wszyscy to zaczynają wdrażać.

Nawiasem mówiąc, gdyby Volvo zgadzało się z opinią, że silniki Cat są najlepsze, na pewno nie podjęłoby decyzji, by ich nie montować w swych samochodach. Musieli uznać, że Cummins jest co najmniej równie dobry, jeżeli nie lepszy, od Catów.
Jaro_18 pisze:Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)
Mniej cylindrów to mniejszy koszt produkcji, mniejsze opory wewnętrzne, a do tego sześciocylindrowy silnik jest naturalnie wyważony, więc ma najmniejsze drgania.

Wszystkie silniki z jakimi ja miałem do czynienia kręciły się albo do 1800, albo do 2100 obrotów na minutę.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Re: Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 09-01-09, 23:05

hiob pisze:Cummins oferuje silniki do 650 KM.
A czy można taki silnik zamówić z volvo vn 780 lub vt 880 w zestawieniu z 12-stopniowym "automatem"?
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11141
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 09-01-09, 23:57

Konrad Wilusz pisze:
hiob pisze:Cummins oferuje silniki do 650 KM.
A czy można taki silnik zamówić z volvo vn 780 lub vt 880 w zestawieniu z 12-stopniowym "automatem"?
Teoretycznie na pewno, choć dziś na www.truckpaper.com najsilniejsze Volvo VT oferowane na sprzedaż mają silniki Volvo 625 KM.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

adamx14
Przyjaciel forum
Posty: 6
Rejestracja: 19-01-09, 00:51
Lokalizacja: NJ-usa

Re: Silniki

Post autor: adamx14 » 19-01-09, 01:29

Jaro_18 pisze:Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)
Odpowiedz jest prosta ,nikt nie chce kupic truck z silnikiem " V " Bo jest drogi w naprawie. Co poweiecie o V6 dwusuwie. Diesel, zdaje sie ze ponad 300 Hp. :lol:
adamx14

Jaro_18
Przyjaciel forum
Posty: 52
Rejestracja: 27-11-08, 00:24

Re: Silniki

Post autor: Jaro_18 » 19-01-09, 11:15

Orientuje się ktoś przy jakim ciśnieniu doładowania pracują te silniki? Może podałby ktoś kilka przykładów silników o różnych mocach specyfikacjach, jaka jest różnica w jeździe, budowie, charakterystyka silnika itp. Z jakimi skrzyniami współpracują takie silniki. Żeby mieć chociaż znikome pojęcie na temat silników i skrzyń:) Może jakieś rysunki, zdjęcia schematy. Żeby również wiedzieć co gdzie jest i jak jest zbudowane. Wielkie dzięki z góry;)

Awatar użytkownika
Lukasz1985r
Przyjaciel forum
Posty: 365
Rejestracja: 24-11-07, 00:27
Lokalizacja: Białystok PL
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: Lukasz1985r » 19-01-09, 14:42

adamx14 pisze:nikt nie chce kupic truck z silnikiem " V " Bo jest drogi w naprawie
W Europie są dosyć często spotykane trucki z silnikami V8 a nawet można spotkać z V10 . A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
Бог сотворил ночь для сна,а идиот фары

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11141
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 21-01-09, 17:55

adamx14 pisze: Co poweiecie o V6 dwusuwie. Diesel, zdaje sie ze ponad 300 Hp. :lol:
Jak ja zaczynałem moje "amerykańskie życie" dwusuwowe silniki Detroit były bardzo popularne. Większość autobusów je miała i całkiem sporo ciężarówek. Ich wadą były krótkie okresy międzynaprawcze, ale zaletą tani i prosty remont. O ile pamiętam, co około 300 tys mil, czy 500 tys km trzeba było robić remont kapitalny silnika.
Lukasz1985r pisze: A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
Różnica może być znacząca. Tym bardziej, że to najczęściej ci, którzy kupują używane, a więc tanie samochody robią potem remont. Gdy ktoś kupi pięcioletnią ciężarówkę za 30 tysięcy dolarów, z przebiegiem, powiedzmy, 750 tys mil, to jest dla niego istotne, czy za dwa lata czeka go wydatek dwudziestu, czy trzydziestu tysięcy dolarów na naprawę główną silnika.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Awatar użytkownika
macieks79
Przyjaciel forum
Posty: 107
Rejestracja: 29-01-09, 15:09
Lokalizacja: Brzeg

Re: Silniki

Post autor: macieks79 » 29-01-09, 23:09

Lukasz1985r pisze:W Europie są dosyć często spotykane trucki z silnikami V8 a nawet można spotkać z V10 .
Fakt. Jest teraz dużo koncernów, które oferują silniki V8, np Man, czy Scania.
Silnik V10 można spotkać w Tatrze ;] sam wiem bo naprawiałem już taki silnik :)
Lukasz1985r pisze:A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
To zależy. Chociażby samo ustawienie zaworów szczelinomierzem. Do silnika V musisz poświęcić więcej czasu i cierpliwości gdyz są to znacznie bardziej skomplikowane silniki i najczęściej każda głowica osobno. W silnikach R idzie to szybciej ze względu na prostą budowę silnika :)

Pozdrawiam
Diesel kopci, diesel czadzi, diesel nigdy cię nie zdradzi!
Polo: jak dorosnę, będę Passatem! :)

Awatar użytkownika
Lukasz1985r
Przyjaciel forum
Posty: 365
Rejestracja: 24-11-07, 00:27
Lokalizacja: Białystok PL
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: Lukasz1985r » 29-01-09, 23:22

macieks79 pisze:Silnik V10 można spotkać w Tatrze
Nie tylko , MAN F90 ( 500 KM ) i F2000 ( 500 - 600 KM ) mają też V10 . Z tego co wiem MERCEDES tez montował silniki V10 w swoich ciężarówkach :-P

ODPOWIEDZ