Trwa aktualizacja forum. Pisać już można, skorzystajcie z opcji przypomnij hasło, gdyż hasła przepadły. Nowe hasło dostaniecie mailem, na email podany podczas rejestracji.

Silniki

Pytania na każdy temat. nie ma pytań głupich, czy niedyskretnych. Takie mogą być co najwyżej odpowiedzi.
Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 25-11-08, 22:41

Poniższe pytania przeniesione z innego wątku. Część postów została poprawiona, by zostawić tylko pytania o silniki. Hiob.

[...] Mam do Ciebie jeszcze pytanie dot. silników a mianowicie: w wielu książkach spotkałem informacje, że najmocniejsze silniki to 600 km cummins. Dotyczy to także starszych ciężarówek. Wiesz może, od kiedy tak mocny silnik był dostępny? I ciekawi mnie też silnik detroit diesel v12. Sam z resztą pisałeś gdzieś o nim. Czy pamiętasz jaka miał moc, pojemność itp? [...]

Pozdrawiam. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 27-12-08, 19:03 przez Konrad Wilusz, łącznie zmieniany 2 razy.
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Awatar użytkownika
Longer_TRUCKER
Przyjaciel forum
Posty: 22
Rejestracja: 02-01-08, 17:40
Lokalizacja: Krakow

Re: Silniki

Post autor: Longer_TRUCKER » 28-11-08, 19:55

a ja w wielu ksiazkach czytalem ze silniki caterpillara sa dominujacymi silnikami a cummins jest na drugim miejscu. slyszalem tez ze silniki cat-a maja najdluzsza zywotnosc i sa praktycznie bezawaryjne :-)
Kenworth W900 najlepsza ciezarowka swiata ;D

Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Re: Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 29-11-08, 13:12

Ciekawe, volvo np. ma tylko silniki cummins i swoje własne. Zastanawiam się, jaką żywotność mają właśnie te volvowskie jednostki. A caterpillar faktycznie ma niezłe silniki. Podaje link do strony z danymi technicznymi cat-c15 czyli najmocniejszych silników caterpillar:http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Jaro_18
Przyjaciel forum
Posty: 52
Rejestracja: 27-11-08, 00:24

Re: Silniki

Post autor: Jaro_18 » 17-12-08, 12:57

Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)

Awatar użytkownika
KubaCh
Administrator
Posty: 1325
Rejestracja: 21-10-08, 08:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: KubaCh » 17-12-08, 23:03

Z tego co wiem to układ V stosuje się po to, by zmniejszyć rozmiar (a dokładniej długość) bloku silnika - poza tym specjalnych zalet nie ma (bo np. rozrząd już się w takim aucie komplikuje). Dlatego zastosowanie znajduje głównie w samochodach osobowych - sam miałem 2 auta w układzie V i wiem ile kosztuje obsługa takiego silnika w porównaniu z R-ką.

Co do liczby cylindrów - tutaj szczerze mówiąc nie wiem co daje zwiększanie tej liczby. Doświadczenia z osobówek mówią mi, że im więcej cylindrów tym większa szansa na wysoką moc - ale nie wiem, na ile to istotne w silnikach ciężarówek, które z reguły zbytnio wysilone nie są i stawiają raczej na moment obrotowy.

A tak w ogóle to na silnikach się nie znam i przepraszam, jeśli bredzę i głupoty piszę ;-)

Artek

Re: Silniki

Post autor: Artek » 18-12-08, 10:24

He he ja też się za bardzo nie znam na silnikach, ale skoro Kuba się odważył, to też dorzucę swoje 3 grosze ;-)

A więc silniki V mają lepszy moment obrotowy, zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów wału. I to chyba jedyna zaleta jaka by przemawiała za tym, żeby "Vałki" stosować w ciężkim sprzęcie.
Minusy to przede wszystkim koszty eksploatacji i bardziej skomplikowana konstrukcja w porównaniu z "rzędówką"- rozrząd, bo więcej wałków rozrządu, bo są dwie głowice i mniej wydajne w porównaniu z układem R. Silnik rzędowy generuje mnie wibracji i jest łatwiejszy w naprawie. Ale, ale, ale :-) - nie ma piękniejszej melodii niż głęboki bulgot amerykańskiej V8-ki i to jest ważny argument na korzyść silników V :mrgreen:

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11135
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 27-12-08, 19:52

Konrad Wilusz pisze:Poniższe pytania przeniesione z innego wątku. Część postów została poprawiona, by zostawić tylko pytania o silniki. Hiob.

[...] Mam do Ciebie jeszcze pytanie dot. silników a mianowicie: w wielu książkach spotkałem informacje, że najmocniejsze silniki to 600 km cummins. Dotyczy to także starszych ciężarówek. Wiesz może, od kiedy tak mocny silnik był dostępny? I ciekawi mnie też silnik detroit diesel v12. Sam z resztą pisałeś gdzieś o nim. Czy pamiętasz jaka miał moc, pojemność itp? [...]

Pozdrawiam. :mrgreen:
W pewnym okresie 600-konny Cummins był rzeczywiście najmocniejszym silnikiem. Miał 600 KM przy 2100 obrotów i moment 2050 lb.-ft. (2780 Nm) przy 1200 rpm. Zaczęto go oferować w 1997. roku. Potem w związku z przepisami o ochronie powietrza trochę moc spadła i jakiś czas najmocniejszy Cummins miał 550 KM, ale chyba od roku, czy dwóch Cummins oferuje silniki do 650 KM. Najmocniejszy Cat C15 ma teraz 600 KM, choć jeszcze w 2007 roku oferował silnik 625 KM. Przepisy o ochronie środowiska, jakie weszły w życie w 2008. roku spowodowały, że musieli spuścić z tonu. Volvo ma teraz najmocniejszy silnik 625 KM, a Mack ma w ofercie 605 KM.

Jeśli chodzi o Detroit V12, to nie sądzę, by taki silnik kiedykolwiek był stosowany w ciężarówkach. Detroit produkuje silniki do wielu pojazdów, maszyn budowlanych, nawet statków. Może tam mają zastosowanie takie silniki, ale nie w ciężarówkach jeżdżących po drogach.
Longer_TRUCKER pisze:a ja w wielu ksiazkach czytalem ze silniki caterpillara sa dominujacymi silnikami a cummins jest na drugim miejscu. slyszalem tez ze silniki cat-a maja najdluzsza zywotnosc i sa praktycznie bezawaryjne :-)
Praktycznie bezawaryjne silniki nie istnieją, a to, że ja zawsze miałem w swoich autach albo Cumminsy, albo Detroit wynika z tego,że widziałem za dużo problemów, jakie z Caterpilarami mieli moi koledzy. Statystycznie zapewne są to bardzo podobne silniki i oferują bardzo podobne przebiegi międzynaprawcze i koszty eksploatacyjne. Najlepszym na to dowodem jest fakt, że firmy mające po kilkaset i kilka tysięcy ciężarówek używają silników każdej z firm. A więc oni także nie widzą specjalnej różnicy w kosztach eksploatacji aut z różnymi silnikami.
Konrad Wilusz pisze:Ciekawe, volvo np. ma tylko silniki cummins i swoje własne. Zastanawiam się, jaką żywotność mają właśnie te volvowskie jednostki. A caterpillar faktycznie ma niezłe silniki. Podaje link do strony z danymi technicznymi cat-c15 czyli najmocniejszych silników caterpillar:http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85523&x=7
Na pewno są to porównywalne wartości. W dzisiejszej epoce przepływu informacji nie ma takiej możliwości, żeby jakiś producent nie znał najnowszych odkryć w dziedzinie metalurgii, chemii, czy inżynierii.Jak ktoś coś odkryje, co wydłuża żywotność silników, wszyscy to zaczynają wdrażać.

Nawiasem mówiąc, gdyby Volvo zgadzało się z opinią, że silniki Cat są najlepsze, na pewno nie podjęłoby decyzji, by ich nie montować w swych samochodach. Musieli uznać, że Cummins jest co najmniej równie dobry, jeżeli nie lepszy, od Catów.
Jaro_18 pisze:Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)
Mniej cylindrów to mniejszy koszt produkcji, mniejsze opory wewnętrzne, a do tego sześciocylindrowy silnik jest naturalnie wyważony, więc ma najmniejsze drgania.

Wszystkie silniki z jakimi ja miałem do czynienia kręciły się albo do 1800, albo do 2100 obrotów na minutę.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Konrad Wilusz
Przyjaciel forum
Posty: 62
Rejestracja: 09-11-08, 13:29
Lokalizacja: wrocław

Re: Silniki

Post autor: Konrad Wilusz » 09-01-09, 23:05

hiob pisze:Cummins oferuje silniki do 650 KM.
A czy można taki silnik zamówić z volvo vn 780 lub vt 880 w zestawieniu z 12-stopniowym "automatem"?
Kenworth w 900- the best tuck ever made

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11135
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 09-01-09, 23:57

Konrad Wilusz pisze:
hiob pisze:Cummins oferuje silniki do 650 KM.
A czy można taki silnik zamówić z volvo vn 780 lub vt 880 w zestawieniu z 12-stopniowym "automatem"?
Teoretycznie na pewno, choć dziś na www.truckpaper.com najsilniejsze Volvo VT oferowane na sprzedaż mają silniki Volvo 625 KM.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

adamx14
Przyjaciel forum
Posty: 6
Rejestracja: 19-01-09, 00:51
Lokalizacja: NJ-usa

Re: Silniki

Post autor: adamx14 » 19-01-09, 01:29

Jaro_18 pisze:Orientuje się ktoś może dlaczego te najmocniejsze silniki cat-a mają tylko 6 cylindrów i to w układzie R a nie V? Czy nie lepszymi rozwiązaniami byłyby jakieś V8, V10 albo V12? Do jakich maksymalnych obrotów można kręcić silniki w tych amerykańskich truckach? Pozdrawiam:)
Odpowiedz jest prosta ,nikt nie chce kupic truck z silnikiem " V " Bo jest drogi w naprawie. Co poweiecie o V6 dwusuwie. Diesel, zdaje sie ze ponad 300 Hp. :lol:
adamx14

Jaro_18
Przyjaciel forum
Posty: 52
Rejestracja: 27-11-08, 00:24

Re: Silniki

Post autor: Jaro_18 » 19-01-09, 11:15

Orientuje się ktoś przy jakim ciśnieniu doładowania pracują te silniki? Może podałby ktoś kilka przykładów silników o różnych mocach specyfikacjach, jaka jest różnica w jeździe, budowie, charakterystyka silnika itp. Z jakimi skrzyniami współpracują takie silniki. Żeby mieć chociaż znikome pojęcie na temat silników i skrzyń:) Może jakieś rysunki, zdjęcia schematy. Żeby również wiedzieć co gdzie jest i jak jest zbudowane. Wielkie dzięki z góry;)

Awatar użytkownika
Lukasz1985r
Przyjaciel forum
Posty: 365
Rejestracja: 24-11-07, 00:27
Lokalizacja: Białystok PL
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: Lukasz1985r » 19-01-09, 14:42

adamx14 pisze:nikt nie chce kupic truck z silnikiem " V " Bo jest drogi w naprawie
W Europie są dosyć często spotykane trucki z silnikami V8 a nawet można spotkać z V10 . A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
Бог сотворил ночь для сна,а идиот фары

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11135
Rejestracja: 24-10-07, 21:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: hiob » 21-01-09, 17:55

adamx14 pisze: Co poweiecie o V6 dwusuwie. Diesel, zdaje sie ze ponad 300 Hp. :lol:
Jak ja zaczynałem moje "amerykańskie życie" dwusuwowe silniki Detroit były bardzo popularne. Większość autobusów je miała i całkiem sporo ciężarówek. Ich wadą były krótkie okresy międzynaprawcze, ale zaletą tani i prosty remont. O ile pamiętam, co około 300 tys mil, czy 500 tys km trzeba było robić remont kapitalny silnika.
Lukasz1985r pisze: A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
Różnica może być znacząca. Tym bardziej, że to najczęściej ci, którzy kupują używane, a więc tanie samochody robią potem remont. Gdy ktoś kupi pięcioletnią ciężarówkę za 30 tysięcy dolarów, z przebiegiem, powiedzmy, 750 tys mil, to jest dla niego istotne, czy za dwa lata czeka go wydatek dwudziestu, czy trzydziestu tysięcy dolarów na naprawę główną silnika.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

Awatar użytkownika
macieks79
Przyjaciel forum
Posty: 107
Rejestracja: 29-01-09, 15:09
Lokalizacja: Brzeg

Re: Silniki

Post autor: macieks79 » 29-01-09, 23:09

Lukasz1985r pisze:W Europie są dosyć często spotykane trucki z silnikami V8 a nawet można spotkać z V10 .
Fakt. Jest teraz dużo koncernów, które oferują silniki V8, np Man, czy Scania.
Silnik V10 można spotkać w Tatrze ;] sam wiem bo naprawiałem już taki silnik :)
Lukasz1985r pisze:A co do naprawy to jeżeli jest to już dosyć poważna naprawa to chyba nie ma różnicy czy jest to V czy jest to R , koszta wtedy są i tak duże
To zależy. Chociażby samo ustawienie zaworów szczelinomierzem. Do silnika V musisz poświęcić więcej czasu i cierpliwości gdyz są to znacznie bardziej skomplikowane silniki i najczęściej każda głowica osobno. W silnikach R idzie to szybciej ze względu na prostą budowę silnika :)

Pozdrawiam
Diesel kopci, diesel czadzi, diesel nigdy cię nie zdradzi!
Polo: jak dorosnę, będę Passatem! :)

Awatar użytkownika
Lukasz1985r
Przyjaciel forum
Posty: 365
Rejestracja: 24-11-07, 00:27
Lokalizacja: Białystok PL
Kontakt:

Re: Silniki

Post autor: Lukasz1985r » 29-01-09, 23:22

macieks79 pisze:Silnik V10 można spotkać w Tatrze
Nie tylko , MAN F90 ( 500 KM ) i F2000 ( 500 - 600 KM ) mają też V10 . Z tego co wiem MERCEDES tez montował silniki V10 w swoich ciężarówkach :-P

ODPOWIEDZ