Znaczenie fragmentu?

Wszystko o Biblii

Moderator: Marek MRB

Awatar użytkownika
GiE
Przyjaciel forum
Posty: 306
Rejestracja: 17-01-10, 21:53
Lokalizacja: Polska

Znaczenie fragmentu?

Post autor: GiE » 11-04-12, 12:39

A gdy już wszystko zostanie Mu poddane, wtedy i sam Syn zostanie poddany Temu, który Synowi poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich. Bo inaczej czegoż dokonają ci, co przyjmują chrzest za zmarłych? Jeżeli umarli w ogóle nie zmartwychwstają, to czemuż za nich chrzest przyjmują? 1Kor 15,28-30


Do czego odnosi się ten fragment? O jaki chrzest za zmarłych chodzi?

Awatar użytkownika
Arturo
Przyjaciel forum
Posty: 513
Rejestracja: 30-10-10, 19:40
Lokalizacja: Kraków

Re: Znaczenie fragmentu?

Post autor: Arturo » 11-04-12, 18:26

Ja też nie wiem i też proszę kogoś kto wie o rozjaśnienie znaczenia tego wersetu.

Właśnie dziś na Frondzie ukazał się artykuł Tomasza Terlikowskiego, który opisuje, ze na podstawie tego wersetu mormoni dokonują obrzędu "chrztu zmarłych".

Cytat z Frondy:
Źródło: http://www.fronda.pl/news/czytaj/tytul/ ... onow_20407
Wreszcie ostatnim obrządkiem, w jakim uczestniczą mormoni w swoich świątyniach, jest chrzest zmarłych. Jego istotą jest uznanie, że nawet jeśli ktoś umarł jako grzesznik czy osoba niewierząca (czyli nie będąca mormonem), to i tak może osiągnąć zbawienie, dzięki przyjęciu za nią chrztu przez kogoś innego (najlepiej członka rodziny). Doktrynę tę mormoni wyprowadzają z niejasnego, także dla egzegetów, fragmentu 1 Listu św. Pawła do Koryntian
Wierzę, że na pewno fragment tego Listu Św. Pawła ma wytłumaczenie w świetle naszej prawdziwej wiary, tyle że na razie też nie wiem jakie.

Pozdrawiam
Artur

Awatar użytkownika
Vul
Administrator
Posty: 1252
Rejestracja: 26-09-08, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Znaczenie fragmentu?

Post autor: Vul » 11-04-12, 22:11

GiE pisze:O jaki chrzest za zmarłych chodzi?
Przekład Dosłowny (2002)
1Kor 15:28-30 bpd "(28) Gdy zaś wszystko będzie Mu poddane, wówczas i sam Syn będzie poddany Temu, który Mu wszystko poddał, aby Bóg był wszystkim we wszystkim. (29) W przeciwnym razie, co zrobią ci, którzy są chrzczeni ze względu na umarłych? Jeśli umarli w ogóle nie są wzbudzani, to po co są ze względu na nich chrzczeni? (30) Po co i my każdej godziny podejmujemy ryzyko?"
Moje zrozumienie:
Jeżeli nie ma i nie będzie zmartwychwstania to Ci co zmarli zawsze pozostaną zmarli. W związku z tym nie ma sensu chrzest skoro i tak umrzemy i nigdy nie zmartwychwstaniemy; skoro ci którzy nam głosili potrzebę chrztu (Jezus, apostołowie) są jedynie zmarli i nigdy nie zmartwychwstali ani nie zmartwychwstaną.
Wspólnota Domowego Kościoła
天無絕人之路 (天无绝人之路)
Niebo nigdy nie zamyka wszystkich drzwi (chiń)

Twin
Przyjaciel forum
Posty: 1413
Rejestracja: 30-10-10, 06:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Znaczenie fragmentu?

Post autor: Twin » 11-04-12, 23:42

Do tego co napisał Vul dodam fragment komentarza odnoszącego się do 1 Kor 15,29, również sugerującego takie rozumienie.

"Po pewnych dygresjach - zresztą pozornych tylko - znów powraca Paweł do problemu zmartwychwstania ciał. Pytanie tworzące pierwszą cześć tego wiersza jest jednak przedmiotem nie kończących się dysput egzegetycznych. Zdaniem jednych nawiązuje tu Paweł do istniejącego wśród pierwszych chrześcijan zwyczaju dokonywania pewnych obrzędów - bo chyba nie formalnego chrztu - przez żywych lub przyjaciół zmarłego katechumena, który nie zdążył przyjąć chrztu. Wiara w pomoc jaką się wyświadczało w ten sposób zmarłemu, suponuje wiarę w jego zmartwychwstanie. Pewnym prawdopodobieństwem cieszy się nadanie całemu tekstowi dość szczególnego sensu za pomocą odpowiedniego rozmieszczenia znaków przestankowych. Paweł miałby według tej interpretacji, stawiać retoryczne pytanie w postaci następującej: "Jeżeli nie ma zmartwychwstania umarłych to po co żywi przyjmują w ogóle chrzest? Czy ze względu na zmarłych? Z pewnością nie. Jeżeli umarli nie zmartwychwstaną, to ich los nie odgrywa żadnej roli w podejmowaniu decyzji przyjęcia chrztu świętego". Nie byłoby też wielkiego sensu przyjmować chrzest ze względu na żywych. Po co? Żeby wkrótce razem z nimi powiększyć liczbę tych, co umarli i już nigdy nie zmartwychwstaną? Tak więc poznajemy jeszcze jeden wyimaginowany wniosek z zaprzeczenia nauki o zmartwychwstaniu umarłych: Jeśli nie ma zmartwychwstania umarłych, to nie ma żadnego sensu praktyka przyjmowania chrztu."

Komentarz Praktyczny do Nowego Testamentu - Bp. K. Romaniuk, o A. Jankowski, ks. L.Stachowiak
Chrześcijanie to światło świata - pod warunkiem, że są podłączeni do sieci.

Awatar użytkownika
hiob
Administrator
Posty: 11191
Rejestracja: 24-10-07, 22:28
Lokalizacja: Północna Karolina, USA
Kontakt:

Re: Znaczenie fragmentu?

Post autor: hiob » 18-05-12, 22:34

To i ja dorzucę swoje trzy grosze. Najpierw samo słowo "za" zmarłych.

The phrase "on behalf of the dead" is not actually in the Greek. The Greek word can mean "for" or "for the sake of," not necessarily "on behalf of."

The Greek phrase rendered by the King James Version as "for the dead" is huper ton nekron. This phrase is as ambiguous in Greek as it is in English. The preposition huper has a wide semantic range and can indicate "for the sake of," "on behalf of," "over," "beyond," or "more than." Like the English preposition "for," it does not have a single meaning and does not require the Mormon idea of being baptized in place of the dead. Such a reading would be unlikely given the more plausible interpretations available, and even if huper were taken to mean "in the place of," it doesn’t mean Paul endorses the practice.

Przepraszam za angielskie wtręty, ale nie mam czasu, ani ochoty na tłumaczenie tego i nawet nie wiem jak to dobrze przetłumaczyć. Ale mówiąc w skrócie oznacza to, że greckie słówko "huper" ma wiele znaczeń i niuansów i nie da się jednoznacznie powiedzieć, że oznacza "za" kogoś.


Komentarz w Navarre Bible mówi tak:

"[...] Nie mamy innych źródeł na ten temat, więc jest niemożliwe stwierdzenie o co tu dokładnie chodzi. Prawdopodobnie niektórzy chrześcijanie w Koryncie chrzcili swoje dzieci w imię zmarłych krewnych z nadzieją, że ci krewni otrzymają udział w zmartwychwstaniu Jezusa. Apostoł ani nie pochwala, ani nie potępia tego zwyczaju, on po prostu mówi, że zwyczaj ten demonstruje wiarę chrześcijan w zmartwychwstanie zmarłych".

Jedna z możliwych interpretacji jest taka, że chodzi tu o to, że chrzcili oni dzieci dlatego, by się zjednoczyły w przyszłości z tymi, którzy już teraz są z Jezusem w niebie. Czy nie "za nich", ale "dla nich", "w ich imię", "na ich cześć".
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)

ODPOWIEDZ