Trwa aktualizacja forum. Pisać już można, skorzystajcie z opcji przypomnij hasło, gdyż hasła przepadły. Nowe hasło dostaniecie mailem, na email podany podczas rejestracji.

Moringa i Spirulina

Czyli co nam pomaga, a co nam szkodzi.
ODPOWIEDZ
mamamondfa

Moringa i Spirulina

Post autor: mamamondfa » 18-01-18, 16:30

Hiob napisał:
Ostatnio okazało się, że mam jakiś "stan przedanemiczny" że tak powiem, czyli niski poziom żelaza we krwi. Zacząłem się interesować co by tu można zmienić w mojej, dość specyficznej diecie, by zwiększyć poziom żelaza. Oczywiście tradycyjna wątróbka nie wchodzi w grę, bo, jak wiecie, zwykle jem po prostu chleb, więc chodziło o coś, co można dodać do chleba, czy też krakersów, które zjadam - i odkryłem dość ciekawe dwie roślinki, mające tyle żelaza, że aż dziw, że magnesy ich nie przyciągają. :lol:

Pierwsza z nich to Moringa, druga to Spirulina. Myślę, że niezbyt popularne roślinki w Polsce, bo mi komputerowy słownik podkreśla obie na czerwono, nie znając nawet takich słów.

Każdy może sobie wygoogłować coś na temat tych roślin - moringa to drzewo, spirulina to glon, ja tylko podam zawartość żelaza w 100 g sproszkowanych, suszonych roślinek: ok 28 mg, czyli cztery razy więcej, niż wątróbka.

W krakersach nadały im zielony kolor, moringa zmieniła ich smak bardziej, niż spirulina, ale to, być może, dlatego, że dodalem jej dwa razy więcej. Spiruliny się bałem, bo śmierdzi rybą i obawiałem się, że krakersy też będą zalatywać, ale obawy były płonne - zapach w czasie pieczenia całkowicie się ulotnił i krakersy, moim zdaniem, całkiem smaczne. Ten po lewej ze spiruliną, po prawej dodatkiem moringi, a ogólny przepis na krakersy tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=ljAzTwW3LAQ



A tu jakieś cytaty z netu:

MORINGA - drzewo długowieczności. Właściwości lecznicze i zastosowanie moringi

Autor: Monika Majewska
Moringa to roślina, która posiada wyjątkowe wartości odżywcze, a co za tym idzie - właściwości lecznicze. Moringa zawiera cztery razy więcej witaminy A niż marchew, siedem razy więcej witaminy C niż pomarańcze, 17 razy więcej białka niż mleko i 25 razy więcej żelaza niż szpinak. Nic dziwnego, że moringa jest nazywana "cudownym drzewem" lub "drzewem długiego życia" i należy do grupy superżywności, czyli najzdrowszej żywności na świecie. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma moringa i jakie znalazła zastosowanie.

Moringa olejodajna (łac. Moringa oleifera) to roślina o wyjątkowych właściwościach odżywczych, dzięki którym znalazła się w grupie superżywności (superfoods), czyli najzdrowszych produktów na świecie. Ta pochodząca z Indii roślina znalazła zastosowanie nie tylko w medycynie naturalnej, lecz także w kosmetyce i kuchni. Wszystkie części drzewa można wykorzystywać na wiele sposobów. Kwiaty, liście i kora dostarczają wartościowego surowca do leków, podobnie jak korzenie, które w smaku przypominają chrzan (stąd inna nazwa rośliny "drzewo chrzanowe"). Z kolei z ziaren pozyskuje się olej moringa, który można wykorzystać w celach spożywczych i do pielęgnacji skóry. Ziarna - m.in. ze względu na właściwości antybakteryjne - znalazły zastosowanie także w oczyszczaniu wody. Z kolei z kory można wytwarzać liny i papier. Cała roślina służy też jako biomasa do wytwarzania alternatywnej energii (np. biopaliwa), a jej "odpadki" są idealnym ekologicznym nawozem.

Moringa - wartości odżywcze. Moringa bombą witaminową
Moringa zawiera dwa razy więcej białka niż soja, cztery razy więcej witaminy E niż kiełki pszenicy, cztery razy więcej witaminy A niż marchew, siedem razy więcej witaminy C niż pomarańcze, 15 razy więcej potasu niż banany, 17 razy więcej białka niż mleko i 25 razy więcej żelaza niż szpinak.¹

Moringa w niektórych krajach znana jest jako drzewo chrzanowe, drzewo pałeczkowe czy drzewo ben.
Moringa odznacza się także wysoką zawartością manganu, chromu i boru. Mangan jest ważny dla zdrowia kości i stawów, a chrom ma duże znaczenie w przemianie materii i przy obciążeniu stresem. Bor odgrywa dominującą rolę w gospodarce wapnia, magnezu i fosforu. Jest także mikroelementem ważnym dla pracy mózgu. Moringa jest rośliną o największej zawartości boru (31 mg/100 g). Spore (ale już nie tak duże) ilości organicznych związków boru zawierają pigwa (ok. 10 mg/100 g), migdały (3,4 mg/100 g) i buraki (2,1 mg/100g).¹

Moringa - bogactwo antyoksydantów i nie tylko
Moringa zawiera także wszystkie esencjonalne aminokwasy, 26 substancji hamujących procesy zapalne i kwasy tłuszczowe omega-3, -6 i -9. Moringa odznacza się także wysoką zawartością aż 46 antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Dzięki temu moringa jest jednym z produktów o największej pojemności antyoksydacyjnej (w skrócie ORAC - Oxygen Radical Absorbancji Capacity), czyli zdolności do wyłapywania i neutralizowania wolnych rodników, a co za tym idzie – zdolności chronienia komórek ciała przed stresem oksydacyjnym, który może doprowadzić do rozwoju wielu chorób, w tym nowotworów, schorzeń serca i układu naczyniowego czy cukrzycy. Wykazano, że wskaźnik ORAC dla proszku z liści drzewa moringa wynosi 157 600 i jest wyższy niż dla jagód acai (102 700), zielonej herbaty (1 253), jagód (9 621), ciemnej czekolady (20 816), czosnku (5 708), jagód goji (3 290) i czerwonego wina (3 607)², a więc żywności uchodzącej za skarbnicę antyoksydantów. Większy wskaźnik ORAC mają tylko suszone goździki (314 446), suszony cynamon (267 536) i suszone oregano (200 129).

Morniga to skarbnica antyoksydantów - substancji, które chronią przez rozwojem nowotworów, chorób krążenia i opóźniających proces starzenia.
Spośród 46 antyoksydantów, które zawiera moringa, warto zwrócić uwagę na zeatynę, salwesterol i chlorofil. Zeatyna to substancja, która odpowiada za to, aby wszystkie witaminy, minerały, mikroelementy i aminokwasy zostały przyjęte przez organizm. Z kolei salwesterol należy do grupy substancji o nazwie fitoaleksyny. Są one produkowane przez rośliny w odpowiedzi na infekcje wywołane przez patogeny roślin. Naukowcy odkryli, że salwesterol ma także właściwości przeciwnowotworowe - przekształca się w tkance nowotworowej w toksyczną substancję, co prowadzi do zniszczenia guza. Poza tym wykazano, że moringa odznacza się największym stężeniem chlorofilu spośród wszystkich przebadanych dotąd roślin.¹ Chlorofil to zielony barwnik, który wspomaga procesy oczyszczania organizmu - tworzy silne połączenia z częścią toksycznych związków (w tym z niektórymi substancjami rakotwórczymi) – dzięki temu mniejsza ilość szkodliwych związków dociera do tkanek organizmu.

Moringa - przeciwwskazania
Nie zaleca się używać korzeni, kory i kwiatów moringi w czasie ciąży. Substancje zawarte w tych częściach rośliny mogą spowodować skurcze macicy i poronienie. Poza tym nie ma wystarczającej ilości informacji na temat bezpieczeństwa korzystania z innych części moringi w czasie ciąży. W związku z tym kobiety spodziewające się dziecka nie powinny sięgać po tę roślinę.³
Moringa - zastosowanie w kuchni
Moringa znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Owoce i młode pędy spożywane są po ugotowaniu. Młode liście o smaku rzeżuchy można spożywać podobnie jak szpinak. Po ususzeniu i zmieleniu stanowią dodatek do zup, sałatek, koktajli, jogurtów czy szejków mleczno-owocowych.

Sproszkowane liście moringi należy spożywać max. 3 x dziennie po 1 łyżeczce (1,5 g) z pokarmem lub w postaci herbaty czy koktajli.
Można ich użyć także do zaparzenia herbaty, która odznacza się słodką nutą. W celach spożywczych można wykorzystać także olej moringa.

Moringa - zastosowanie w kosmetyce
Olejek moringa polecany jest do pielęgnacji skóry i włosów. Dzięki niemu staną się miękkie i intensywnie nawilżone. Olej dość łatwo się wchłania, a tłusty film nie pozostaje na skórze długo. Można go zastosować również do wykonania relaksacyjnego masażu.

Warto wiedziećWażne
Moringa - gdzie kupić? Jaka jest cena?
Moringę można kupić w sklepach w postaci sproszkowanych liści (cena to ok. 30 zł za 50 g), a także tabletek czy kapsułek (ceny wahają się od 50 do nawet ponad 100 zł, w zależności od ilości kapsułek i producenta). W sprzedaży jest również herbata z moringi (ok. 50 zł za 100 g).

http://www.poradnikzdrowi...anie_43353.html

Spirulina – właściwości, które potwierdzono

Spirulina to zielono-niebieska alga, posiadająca niezaprzeczalne właściwości wpływające na zdrowie organizmu człowieka. Hodowana jest w różnych rejonach świata. Są to wybrane miejsca, ponieważ to właśnie tam klimat jest najbardziej sprzyjający. Taki miejscami są Azja (Chiny, Tajwan, Japonia, Indie), Ameryka Północna (Hawaje), Ameryka Południowa (Meksyk), a także Afryka (rejon Czadu).

Jednak niezależnie skąd pochodzi Spirulina, którą spożywamy, ważne jest, aby sprawdzić czy pochodzi od producenta, który posiada niezbędne certyfikaty i patenty. Wiemy wtedy, że nie oszczędza on na jakości swoich produktów, dzięki czemu będziemy mogli korzystać ze wszystkich właściwości Spiruliny.

Spirulina to roślina obecnie najbardziej zbadana, obok swojej kuzynki algi Chlorella. W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o niej, jako o bardzo wartościowym Superfood. Słynie z intensywnego smaku i jeszcze intensywniejszych składników odżywczych łatwo przyswajalnych przez organizm człowieka. Mimo że wchodzi ona w skład różnego rodzaju koktajli czy batonów energetycznych oraz naturalnych suplementów diety, to przyjmowana regularnie może odbudować i poprawić nasze zdrowie w sposób bardzo znaczący. Do chwili obecnej istnieje prawie 1200 naukowych artykułów, które oceniają i potwierdzają właściwości Spiruliny.

Właściwości Spiruliny, które zostały potwierdzone

Nie każdy ma możliwość spożywania Spiruliny bezpośrednio w kraju, w którym jest hodowana. Jednak można ją kupić również w naszym kraju oraz przyjmować w różnych postaciach (najpopularniejsze to tabletki i proszek), aby czerpać z korzyści jakie niesie ze sobą. Poniżej przedstawiamy potwierdzone właściwości regularnego stosowania algi Spirulina.

1. Obniża możliwość wystąpienia udaru mózgu.

Naukowcy odkryli, że suplementacja algą Spirulina zmniejsza powierzchnię błony wewnątrz aorty od 33% do 48%, co pokazuje, że może ona zapobiegać powstawaniu miażdżycy i wystąpieniu udaru mózgu.

Warto zauważyć, że badanie kliniczne zostało przeprowadzone na zwierzętach, które otrzymywały również dietę o wysokiej zawartości cholesterolu (HCD – high-cholesterol diet), co pokazuje, że regularne spożywanie Spiruliny może dosłownie odwrócić szkody wyrządzone przez złą dietę. Można wyobrazić sobie jakie korzyści dla serca niesie zdrowa, zbilansowana dieta oraz regularne spożywanie algi Spirulina.

2. Obniża ciśnienie krwi.

Naukowcy odkryli, że zawarta w Spirulinie fikocyjanina posiada właściwości obniżające wysokie ciśnienie krwi. Naukowcy z Japonii uważają, że podczas spożywania tej algi dochodzi do odwracania dysfunkcji śródbłonka w zespole metabolicznym (ZM), który charakteryzuje się licznymi zaburzeniami zwiększającymi ryzyko wystąpienia i rozwoju chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy. Spirulina przedstawia się bardzo obiecująco na przyszłość (dalsze badania są niezbędne), ponieważ może wspomóc walkę z tymi chorobami i zmniejszyć ich częstotliwość występowania.

3. Usuwa metale ciężkie z organizmu (detoks).

Według Światowej Organizacji Zdrowia dużo krajów na świecie jest dotkniętych problemem występowania wysokiego poziomu arsenu. Do zatruć dochodzi nawet w krajach rozwiniętych. Jednak według naukowców miejsca z największą liczbą przypadków to Daleki Wschód, czyli Bangladesz i Indie, ale także Chile. Występuje on najczęściej w wodzie pitnej, która jest spożywana przez ludzi każdego dnia.

Badania kliniczne wykazały, że w samym Bangladeszu do 3% całego narodu posiada objawy zatrucia samym arsenem. Jak podkreślają naukowcy nie ma specyficznego leczenia zatrucia sprawdzili alternatywę, w postaci algi Spirulina.

24 pacjentom, którzy cierpieli na przewlekłe zatrucie arsenem podano dwa razy na dobę Spirulinę (250 mg) oraz cynk (2 mg), a 17 chorym tylko placebo. Stwierdzili, że Spirulina z cynkiem przerosła ich oczekiwania. U uczestników, przyjmujących algę odnotowano aż 47% spadek arsenu w organizmie.

4. Zapobiega powstawaniu raka.

Jak donosi University of Maryland Medical Center, “Pewna liczba badań na zwierzętach i probówki sugerują, że Spirulina zwiększa produkcję przeciwciał, białek zwalczających infekcje i inne komórki, które poprawiają odporność , a także pomagają zapobiec infekcjom oraz chorobom przewlekłym, takim jak rak". Nie dziwi ten fakt, ponieważ ponad 70 naukowych, zweryfikowanych artykułów, opublikowanych w literaturze naukowej ocenia zdolności i wpływ Spiruliny na komórki rakowe.

Artykuł opublikowany w kwietniu 2014 roku przez czeskich naukowców podkreślił, że oprócz zdolności do obniżania stężenia cholesterolu we krwi, Spirulina jest również bogata w związki tetrapirolowe, ściśle związane z cząsteczkami bilirubiny, silne przeciwutleniacze i środki antyproliferacyjne".

5. Obniża poziom cholesterolu.

Kolejną wykazaną przez naukowców korzyścią przyjmowania Spiruliny jest zapobieganie powstawania miażdżycy oraz redukcja podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi.

Opublikowane w The Journal of Nutritional Science and Vitaminology badania na zwierzętach przedstawiały króliki, które karmione były przez cztery tygodnie dietą z wysoką zawartością cholesterolu (HCD – high cholesterol diet) zawierającą 0,5% cholesterolu, a następnie podawano im HCD wraz z 1% lub 5% Spiruliny przez dodatkowe 8 tygodni.

Po ośmiu tygodniach, gdy zakończono badanie, poziom cholesterolu LDL (zły cholesterol) zmniejszył się o 26% w grupie, która spożywała 1% Spiruliny i o 41% w grupie spożywającej 5% Spirulinę. To daje mocne dowody na to, że im więcej jemy tej algi, tym większe korzyści otrzymujemy. Warto zaznaczyć, że również poziom trójglicerydów i cholesterolu całkowitego uległ znacznej redukcji.

6. Dodaje energii.

Kiedy spojrzymy na skład chemiczny Spiruliny, to zrozumiemy dlaczego ludzie, którzy regularnie ją spożywają mają dużo energii. Zalecane dawkowanie Spiruliny to 1 tabletka na 10 kilogramów masy ciała lub 1 łyżeczka proszku. Można ją również dodawać do koktajli czy sałatek. Jej zastosowanie jest bardzo obszerne.

Doktor Oz, który opisuje jej właściwości, zaleca połączenie 1 łyżeczki Spiruliny z około 350 ml soku z limonki. Następnie należy zamrozić tę miksturę w formie kostek lodu. Warto dodawać ją do wody, warzywnych czy owocowych soków. Połączenie Spiruliny i limonki pobudza, a także zwiększa efektywność energetyczną organizmu, ponieważ pozwala odblokować cukier z naszych komórek, a zamrożone kostki lodu podnoszą energię metaboliczną, pobudzając nasze ciało.

7. Przyspiesza utratę masy ciała.

Dieta bogata w składniki odżywcze (w tym również dobrze przyswajalne białko), czyli produkty takie jak Spirulina, wspiera utratę masy ciała. Substancje te wykorzystywane są w bardziej wydajny sposób, za pomocą różnych mechanizmów wewnątrz organizmu, ponieważ są niskotłuszczowe. Jedzenie białek pomaga utrzymać tkankę beztłuszczową i przyczynia się do spalania tłuszczu, ponieważ metabolizm pochłania więcej energii. Można również dzięki temu ograniczyć głód, więc dla ludzi z nadwagą jest to bardzo korzystne. Aby maksymalnie wykorzystać te właściwości, Spirulina powinna być przyjmowana rano lub popołudniu, nie wieczorem.

8. Łagodzi problemy z zatokami.

Spirulina może również korzystnie wpływać na zatoki (alergiczny nieżyt nosa). Według wielu badań zmniejsza ona stan zapalny, który powoduje wiele problemów u ludzi z nadmierną odpowiedzią immunologiczną organizmu. Naukowcy zauważyli, że Spirulina jest skuteczna przy pojawieniu się nadmiernej wydzieliny, swędzeniu, kichaniu i uczuciu zatkanego nosa.

https://www.spirulina.pl/...twierdzono.html

ODPOWIEDZ