Jak wiemy jednym z warunków zaistnienia grzechu ciężkiego jest pełna świadomość zła, które się popełnia. Nasze uczynki są "ważone" przez sumienie, które odzywa się przed lub po popełnieniu zła.
Czy możemy powiedzieć ze pełna świadomość popełnionego zła zachodzi tylko w przypadku, postępowania wbrew sumieniu odzywającego się przed popełnieniem grzechu?
Pełna świadomość
Moderator: Marek MRB
Znalazłem coś na ten temat wiec postanowiłem to wskazać.
"W człowieku istnieje "głos Boży", który nakazuje mu zawsze miłować i czynić dobro, a unikać zła. Sumienie przeduczynkowe to ocena jakiegoś czynu przed jego dokonaniem, połączona z wewnętrznym nakazem, by pójść za rozpoznanym dobrem lub odrzucić uświadomione sobie zło. Ten nakaz wewnętrzny niemal przymusza nas do pójścia za tym, co rozpoznaliśmy jako dobre, oraz do powstrzymywania się od działania uznanego przez nas za złe. Sumieniem pouczynkowym nazywa się wewnętrzną ocenę już dokonanego czynu. Tej ocenie towarzyszy albo zadowolenie z powodu dokonanego dobra, albo też niezadowolenie, zwane wyrzutami sumienia, z powodu popełnionego zła. Grzech polega na świadomym i dobrowolnym przekroczeniu nakazu sumienia przeduczynkowego."
cytat ze strony ks. dr Michała Kaszowskiego
http://www.teologia.pl/m_k/zag03-05.htm#1
"W człowieku istnieje "głos Boży", który nakazuje mu zawsze miłować i czynić dobro, a unikać zła. Sumienie przeduczynkowe to ocena jakiegoś czynu przed jego dokonaniem, połączona z wewnętrznym nakazem, by pójść za rozpoznanym dobrem lub odrzucić uświadomione sobie zło. Ten nakaz wewnętrzny niemal przymusza nas do pójścia za tym, co rozpoznaliśmy jako dobre, oraz do powstrzymywania się od działania uznanego przez nas za złe. Sumieniem pouczynkowym nazywa się wewnętrzną ocenę już dokonanego czynu. Tej ocenie towarzyszy albo zadowolenie z powodu dokonanego dobra, albo też niezadowolenie, zwane wyrzutami sumienia, z powodu popełnionego zła. Grzech polega na świadomym i dobrowolnym przekroczeniu nakazu sumienia przeduczynkowego."
cytat ze strony ks. dr Michała Kaszowskiego
http://www.teologia.pl/m_k/zag03-05.htm#1