Świadkowie Jehowy przypisują Tertulianowi słowa "Był taki czas, kiedy nie było Syna. (...)" powołując się na jego dzieło "Przeciwko Hermogenesowi" rozdział 3.
Niestety nie mam tej pozycji Tertuliana a chciałbym zweryfikować czy ŚJ piszą prawdę. Czy ktoś może wie coś na temat tego cytatu u Tertuliana ?
Tertulian a odwiecznosć Syna Bozego
Moderator: Marek MRB
Tertulian a odwiecznosć Syna Bozego
pozdrawiam
Michał
Michał
-
- Administrator
- Posty: 84
- Rejestracja: 24-05-18, 08:16
Re: Tertulian a odwiecznosć Syna Bozego
„Przeciw Prakseaszowi”
Jeśli Trójca, przez to, że nie sprowadzona do ścisłej jedności, nadal cię gorszy swą liczbą, tedy zapytam cię, na jakiej podstawie jedyna i
pojedyncza osoba mówi: Uczyńmy człowieka na nasz obraz i podobieństwo gdy należało powiedzieć:
„Uczynię człowieka na mój obraz i podobieństwo”, skoro jest jedynym i pojedynczym. Lecz i dalej: Oto
Adam stał się jakby jednym z nas; czy oszukuje, czy sobie żartuje, skoro mówi w liczbie mnogiej, choć
podobno jest sam, jeden i pojedynczy? (...) ponieważ był już z nim Syn, druga osoba, jego Słowo i trzecia,
Duch w Słowie, dlatego ogłosił w liczbie mnogiej „uczyńmy” i „nasz”, i „nas”
„W jednego wprawdzie Boga wierzymy (...) niech będzie jednak strzeżona tajemnica ekonomii, która rozdziela jedność w Trójcę, trzech stawiając: Ojca, Syna i Ducha Św. Trzech ale nie stanem, lecz stopniem, nie substancją, lecz formą, nie mocą, lecz postacią. Są Oni jedną substancją, jedną potęgą, ponieważ jeden jest Bóg, owe zaś stopnie, formy i postaci rozróżniamy pod imionami Ojca, Syna i Ducha Św.” (por. 31:1);
„O przyzwoitości” 21: „Trójca jednego bóstwa, Ojciec i Syn i Duch Św.”;
„O modlitwie” 25: „modlili się przynajmniej trzy razy dziennie jako dłużnicy wobec Trzech Osób: Ojca, Syna i Ducha Św.”.
Zapraszam też do mojego tekstu w którym sa różne cytaty z patrystyki http://analizy.biz/marek1962/trojca.pdf
a także do opracowań innych osób:
http://mateusz.pl/ksiazki/js-npp/js-npp_44.htm
http://apologetyka.katolik.pl/tertulian ... ca-swieta/ - w tym linku Bednarski wprost omawia fragment, o który pytasz.
Jeśli chcesz, służe pdf-em "Przeciw Prokseaszowi"
Jeśli Trójca, przez to, że nie sprowadzona do ścisłej jedności, nadal cię gorszy swą liczbą, tedy zapytam cię, na jakiej podstawie jedyna i
pojedyncza osoba mówi: Uczyńmy człowieka na nasz obraz i podobieństwo gdy należało powiedzieć:
„Uczynię człowieka na mój obraz i podobieństwo”, skoro jest jedynym i pojedynczym. Lecz i dalej: Oto
Adam stał się jakby jednym z nas; czy oszukuje, czy sobie żartuje, skoro mówi w liczbie mnogiej, choć
podobno jest sam, jeden i pojedynczy? (...) ponieważ był już z nim Syn, druga osoba, jego Słowo i trzecia,
Duch w Słowie, dlatego ogłosił w liczbie mnogiej „uczyńmy” i „nasz”, i „nas”
„W jednego wprawdzie Boga wierzymy (...) niech będzie jednak strzeżona tajemnica ekonomii, która rozdziela jedność w Trójcę, trzech stawiając: Ojca, Syna i Ducha Św. Trzech ale nie stanem, lecz stopniem, nie substancją, lecz formą, nie mocą, lecz postacią. Są Oni jedną substancją, jedną potęgą, ponieważ jeden jest Bóg, owe zaś stopnie, formy i postaci rozróżniamy pod imionami Ojca, Syna i Ducha Św.” (por. 31:1);
„O przyzwoitości” 21: „Trójca jednego bóstwa, Ojciec i Syn i Duch Św.”;
„O modlitwie” 25: „modlili się przynajmniej trzy razy dziennie jako dłużnicy wobec Trzech Osób: Ojca, Syna i Ducha Św.”.
Zapraszam też do mojego tekstu w którym sa różne cytaty z patrystyki http://analizy.biz/marek1962/trojca.pdf
a także do opracowań innych osób:
http://mateusz.pl/ksiazki/js-npp/js-npp_44.htm
http://apologetyka.katolik.pl/tertulian ... ca-swieta/ - w tym linku Bednarski wprost omawia fragment, o który pytasz.
Jeśli chcesz, służe pdf-em "Przeciw Prokseaszowi"