Drogi szynowe.
- Ksiaze Kaspian
- Przyjaciel forum
- Posty: 79
- Rejestracja: 18-01-09, 23:20
- Lokalizacja: Jarocin
Drogi szynowe.
Witam. Mam na imie Mariusz i jak widzicie interesuje mnie nieco cięższy transport. Ponieważ jestem inżynierem z zakresu elektroenergetyki trakcyjnej a dodatkowo interesuje sie transportem szynowym postanowilem w jednym miejscu zebrać wszystkich, którzy poza drogami widzą rownież torowiska tramwajowe i kolejowe. Mam nadzieję, że znajdzie sie kilku chętnych, którzy zechca porozmawiac, nie o setkach, ale tysiącach koni mechanicznych zamkniętych pod maską. :mrgreen: Od razu mówię, że nie mam monopolu na wiedzę. Ale kocham drogi szynowe (buduję je), oraz wszelkiej maści parowozy, spalinówki i elektrowozy. Jeśli mielibyści zapytania w tej dziedzinie to w miarę mojego wolnego czasu chętnie się z Wami podziele moją wiedzą. Więc pora ruszać spod "klapy" (semafor).
Na początek małe wyjaśnienie związane z prześwitem toru. Kiedy mówię o torze wąskim to znaczy, że prześwit waha sie pomiędzy 200 a 1435mm. 1435 mm to tor normalny. Wszystko co powyżej to tor szeroki. Być może część z Was powie, że Ameryki nie odkrywam ale zdziwilibyście sie jak wielu ludzi myli te pojęcia.
Ostatnimi czasy miałem zaszczyt budować nowoczesne torowisko tramwajowe w jednym z najwiekszych miast Polski. Torowisko zostało zbusowane z szyn tramwajowych (Ri60) kolejowych (S49) oraz tramwajowych dla torowiski systemu węgierskiego (LK1). Zatrzymam się troszkę na tej ostatniej szynie. Szyna LK1 rożni się tym od innych, że zbudowana jest wyłącznie z główki. Nie posiada szyjki i stopki. Oczywiście jak w typowej szynie tramwajowej przy główce jest listwa (rowek) dla prowadzenia obrzeża koła tramwajowego. Rozwiązanie takie jest powszechnie stosowane w torze zabudowalnym wspólnie z jezdnią. Szyny LK1 nie mocujemy do podkładów ale zabudowujemy ją w specjalnie przygotowanych płytach betonowych. Technologia płytowa jest bardzo rozpowszechniona w torach tramwajowych Europy. Również i w Polsce część przejazdów tramwajowych budowanych jest w systemach CDM oraz Tines. Mimo, iż nie jest to tanie rozwiązanie, to zaletą jest bardzo krótki czas wykonania oraz trwałość zastosowanych rozwiązań. Ponadto technologie płytowe praktycznie nie wymagają zabiegów regulacyjnych w czasie eksploatacji torowiska. Do samego ustabilizowania szyny służą rożnego rodzaju gumy, okładziny oraz masy sprężyste na bazach żywic. Torowisko tak zbudowane jest cichsze oraz w znacznym stopniu ograniczone jest zjawisko tzw. prądów błądzących. Na załączonym zdjęciu możecie zobaczyć jak taka technologia budowy wygląda (przekroj przejazdu). Tyle może na początek wystarczy. Wiem, że nie wszystkich to interesuje ale Panowie kierowcy beziecie wiedzieli po czym jeżdzicie. Pozdrawiam serdecznie.
Na początek małe wyjaśnienie związane z prześwitem toru. Kiedy mówię o torze wąskim to znaczy, że prześwit waha sie pomiędzy 200 a 1435mm. 1435 mm to tor normalny. Wszystko co powyżej to tor szeroki. Być może część z Was powie, że Ameryki nie odkrywam ale zdziwilibyście sie jak wielu ludzi myli te pojęcia.
Ostatnimi czasy miałem zaszczyt budować nowoczesne torowisko tramwajowe w jednym z najwiekszych miast Polski. Torowisko zostało zbusowane z szyn tramwajowych (Ri60) kolejowych (S49) oraz tramwajowych dla torowiski systemu węgierskiego (LK1). Zatrzymam się troszkę na tej ostatniej szynie. Szyna LK1 rożni się tym od innych, że zbudowana jest wyłącznie z główki. Nie posiada szyjki i stopki. Oczywiście jak w typowej szynie tramwajowej przy główce jest listwa (rowek) dla prowadzenia obrzeża koła tramwajowego. Rozwiązanie takie jest powszechnie stosowane w torze zabudowalnym wspólnie z jezdnią. Szyny LK1 nie mocujemy do podkładów ale zabudowujemy ją w specjalnie przygotowanych płytach betonowych. Technologia płytowa jest bardzo rozpowszechniona w torach tramwajowych Europy. Również i w Polsce część przejazdów tramwajowych budowanych jest w systemach CDM oraz Tines. Mimo, iż nie jest to tanie rozwiązanie, to zaletą jest bardzo krótki czas wykonania oraz trwałość zastosowanych rozwiązań. Ponadto technologie płytowe praktycznie nie wymagają zabiegów regulacyjnych w czasie eksploatacji torowiska. Do samego ustabilizowania szyny służą rożnego rodzaju gumy, okładziny oraz masy sprężyste na bazach żywic. Torowisko tak zbudowane jest cichsze oraz w znacznym stopniu ograniczone jest zjawisko tzw. prądów błądzących. Na załączonym zdjęciu możecie zobaczyć jak taka technologia budowy wygląda (przekroj przejazdu). Tyle może na początek wystarczy. Wiem, że nie wszystkich to interesuje ale Panowie kierowcy beziecie wiedzieli po czym jeżdzicie. Pozdrawiam serdecznie.
Dopóki żyje na świecie chociaż jeden człowiek, który nie zna i nie kocha Chrystusa, nie wolno ci spocząć... Ojciec Franciszek Maria od Krzyża Jordan SDS
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
Kolego. To "coś" na ostatnim zdjęciu to nie jest do naprawy torów tylko do ich odśnieżania jechałem już czymś takim w Bieszczadach z resztą na boku pisze maszyna odśnieżna :-P
pozdrawiam
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 01-02-09, 09:47 przez macieks79, łącznie zmieniany 1 raz.
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
Faktyczniez resztą na boku pisze maszyna odśnieżna :-P
Przy okazji dodaje kilka fotek stacji kolejowej
i jeszcze takie 3 fotki
Ostatnio zmieniony 01-02-09, 14:29 przez Lukasz1985r, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Drogi szynowe.
Witaj Kaspianie ,napisz kiedy nasza kolej dorówna standartom światowym,kiedy będzie tak ,że jadąc koleją nad morze,nie bede jechała cała noc,jak w sumie jest z tymi naszymi pociągami?idzie ku dobremu,czy dalej jestesmy hen daleko zaściankiem Europy PozdrawiamKsiaze Kaspian pisze: Ale kocham drogi szynowe (buduję je), oraz wszelkiej maści parowozy, spalinówki i elektrowozy. Jeśli mielibyści zapytania w tej dziedzinie to w miarę mojego wolnego czasu chętnie się z Wami podziele moją wiedzą. Więc pora ruszać spod "klapy" (semafor).
Ostatnio zmieniony 01-02-09, 16:42 przez Vanilla, łącznie zmieniany 1 raz.
To czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc.
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
Ostatnio zmieniony 06-02-09, 18:18 przez Lukasz1985r, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ksiaze Kaspian
- Przyjaciel forum
- Posty: 79
- Rejestracja: 18-01-09, 23:20
- Lokalizacja: Jarocin
Re: Drogi szynowe.
Witam serdecznie.
Przepraszam, że tak długo kazałem na siebie czekać ale trwają przygotowania do nowego sezonu budowlanego i trzeba w kilku przetargach wziąć udział.
Na chwilę obecną większość linii "dużych prędkości" w Polsce budowana jest, bądź modernizowana na predkości V=160km/h. Jedyny wyjątek stanowi CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) gdzie prędkości rozkładowe mają sięgać, wg założeń, V=200 - 250 km/h. Można by było powiedzieć, że to wcale nie są mało. Niby tak, ale rzeczywistą prędkość pociągu pasażerskiego mierzy się tzw. prędkością handlową, a te niestety są znacznie niższe. Oczywiście powstał plan i koncepcja wybudowania linii wielkich prędkości na V=300 - 350 km/h, ale to jest odległą przyszłość. Linia ta ma łączyć trzy aglomeracje miejskie: Wrocław, Poznań oraz Warszawę i stanowić szkielet europejskiego systemu linii wielkich prędkości.
Innym problemem jest eksploatowany tabor. Lokomotywy naszego narodowego przewośnika nie mogą osiągać większych prędkości przejazdowych niż 160 km/h. Są one również zbyt małej mocy. Oczywiście PKP podjęły próby zakupu nowoczesnych lokomotyw i EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych) takich jak lokomotywy EU11, EU43 oraz pociągi "Pendolino". Niestety czegoś niedopatrzono, coś nie wyszło i zakupy nie doszły do skutku. Miało być tak pięknie a wyszło jak zawsze. :evil: Mamy zatem sytuację, gdzie podstawowy tabor (lokomotywy i EZT) to konstrukcje z lat 40 - 70 ubiegłego stulecia. Oczywiście modernizuje się tabor ale to stanowczo zbyt mało.
Niestety jest jeszcze jedna przeszkoda we wprowadzeniu w Polsce pociągów wielkich prędkości. Chodzi o system sterowania ruchem pociągów. W polskich pociągach praktycznie nie stosuje się systemów sygnalizacji kabinowej. Ruch na polskich kolejach prowadzony jest na semafor usytuowany przy torze. Jeżeli ktokolwiek miał przyjemność jechania w kabinie maszynisty z prędkością 160 km/h mogł się przekonać, że sygnał wyświetlany na semaforze może zostać przeoczony. Zatem jak widzimy aby w Polsce kursowały pociągi z prędkościami powyżej V>250 km/h należy zmodernizować istniejące lub wybudować nowe linie z nowoczesną automatyką oraz zakupić nowy tabor. Pozostaje jeszcze zastanowienie się nad wprowadzeniem nowego systemu zasilania gdyż wraz ze wzrostem prędkości rośnie i to znacząco zapotrzebowanie na moc. Ale i te działania nie wystarczą. Jeżeli nie podniesie się w znaczącym stopniu prędkości handlowych poprzez weliminowanie bardzo dużych rezerw czasowych, najlepsze nawet linie i tabor wiele nie zmienią.
Pozostaje pytanie czy nie ma nadziei na lepszą kolej? Jest. Jednak może zamiast brnąć w tysiące opracowań koncepcyjnych kosztujących potężne pieniądze po prostu dyrektorzy PKP zabiorą się do solidnej pracy. Polska myśl techniczna też nie jest najgorsza. Przykładem może być zaprojektowanie i wybudowanie ciężkiej sieci dla dużych prędkości. Chodzi o sieć 2C120-2C która ma prędkość krytyczną powyżej 450km/h. Opracowanie to w latach 70 bylo najnowocześniejszym w Europie.
Mamy zatem wszystko czego nam potrzeba, łącznie z Unijnymi pięniedzmi. To czy z tej mąki będzie chleb zależy tylko i wylącznie od naszych władz. Niestety dotychczasowe ekipy rządzące nie zrobiły nic, poza pustym gadaniem. Pozostaje tylko wiara w młodą kadrę Inżynierów. Niestety jest ich w Polsce coraz mniej. Czy bedzie lepiej? Czas pokaże. Ja mam nadzieję, że tak. Pozdrawiam gorąco.
Kaspian :mrgreen:
Przepraszam, że tak długo kazałem na siebie czekać ale trwają przygotowania do nowego sezonu budowlanego i trzeba w kilku przetargach wziąć udział.
Droga Vanilio. Niestety nie mam dla Ciebie zbyt optymistychnych wiadomości. W polskiej rzeczywistości nie należy się spodziewać zbyt szybkiego zbliżenia do standardów światowych. Dlaczego? Tu jest już bardziej złożony problem.VANILIA pisze: Witaj Kaspianie ,napisz kiedy nasza kolej dorówna standartom światowym,kiedy będzie tak ,że jadąc koleją nad morze,nie bede jechała cała noc,jak w sumie jest z tymi naszymi pociągami?idzie ku dobremu,czy dalej jestesmy hen daleko zaściankiem Europy Pozdrawiam
Na chwilę obecną większość linii "dużych prędkości" w Polsce budowana jest, bądź modernizowana na predkości V=160km/h. Jedyny wyjątek stanowi CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) gdzie prędkości rozkładowe mają sięgać, wg założeń, V=200 - 250 km/h. Można by było powiedzieć, że to wcale nie są mało. Niby tak, ale rzeczywistą prędkość pociągu pasażerskiego mierzy się tzw. prędkością handlową, a te niestety są znacznie niższe. Oczywiście powstał plan i koncepcja wybudowania linii wielkich prędkości na V=300 - 350 km/h, ale to jest odległą przyszłość. Linia ta ma łączyć trzy aglomeracje miejskie: Wrocław, Poznań oraz Warszawę i stanowić szkielet europejskiego systemu linii wielkich prędkości.
Innym problemem jest eksploatowany tabor. Lokomotywy naszego narodowego przewośnika nie mogą osiągać większych prędkości przejazdowych niż 160 km/h. Są one również zbyt małej mocy. Oczywiście PKP podjęły próby zakupu nowoczesnych lokomotyw i EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych) takich jak lokomotywy EU11, EU43 oraz pociągi "Pendolino". Niestety czegoś niedopatrzono, coś nie wyszło i zakupy nie doszły do skutku. Miało być tak pięknie a wyszło jak zawsze. :evil: Mamy zatem sytuację, gdzie podstawowy tabor (lokomotywy i EZT) to konstrukcje z lat 40 - 70 ubiegłego stulecia. Oczywiście modernizuje się tabor ale to stanowczo zbyt mało.
Niestety jest jeszcze jedna przeszkoda we wprowadzeniu w Polsce pociągów wielkich prędkości. Chodzi o system sterowania ruchem pociągów. W polskich pociągach praktycznie nie stosuje się systemów sygnalizacji kabinowej. Ruch na polskich kolejach prowadzony jest na semafor usytuowany przy torze. Jeżeli ktokolwiek miał przyjemność jechania w kabinie maszynisty z prędkością 160 km/h mogł się przekonać, że sygnał wyświetlany na semaforze może zostać przeoczony. Zatem jak widzimy aby w Polsce kursowały pociągi z prędkościami powyżej V>250 km/h należy zmodernizować istniejące lub wybudować nowe linie z nowoczesną automatyką oraz zakupić nowy tabor. Pozostaje jeszcze zastanowienie się nad wprowadzeniem nowego systemu zasilania gdyż wraz ze wzrostem prędkości rośnie i to znacząco zapotrzebowanie na moc. Ale i te działania nie wystarczą. Jeżeli nie podniesie się w znaczącym stopniu prędkości handlowych poprzez weliminowanie bardzo dużych rezerw czasowych, najlepsze nawet linie i tabor wiele nie zmienią.
Pozostaje pytanie czy nie ma nadziei na lepszą kolej? Jest. Jednak może zamiast brnąć w tysiące opracowań koncepcyjnych kosztujących potężne pieniądze po prostu dyrektorzy PKP zabiorą się do solidnej pracy. Polska myśl techniczna też nie jest najgorsza. Przykładem może być zaprojektowanie i wybudowanie ciężkiej sieci dla dużych prędkości. Chodzi o sieć 2C120-2C która ma prędkość krytyczną powyżej 450km/h. Opracowanie to w latach 70 bylo najnowocześniejszym w Europie.
Mamy zatem wszystko czego nam potrzeba, łącznie z Unijnymi pięniedzmi. To czy z tej mąki będzie chleb zależy tylko i wylącznie od naszych władz. Niestety dotychczasowe ekipy rządzące nie zrobiły nic, poza pustym gadaniem. Pozostaje tylko wiara w młodą kadrę Inżynierów. Niestety jest ich w Polsce coraz mniej. Czy bedzie lepiej? Czas pokaże. Ja mam nadzieję, że tak. Pozdrawiam gorąco.
Kaspian :mrgreen:
Dopóki żyje na świecie chociaż jeden człowiek, który nie zna i nie kocha Chrystusa, nie wolno ci spocząć... Ojciec Franciszek Maria od Krzyża Jordan SDS
Re: Drogi szynowe.
Dziękuje Kaspianie za naświetleie sytuacji proszę naświetl mi pojęcie ;prędkości handlowej;,cóż to o czym Pisałeś nie nastraja optymistycznie,zawsze mówiono że kolej to państwo w państwie,i stare układy i przyzwyczajenia zostały mimo upływu lat,mimo zastrzyku ciężkiej gotówki z uni,racja jest że dopóki rząd coś nie ruszy i cała ta machina biurokracji to zostaniemy zaściankiem europy Inżynierów mamy super ,fachowców też,ale co z tego skoro liczą się układy,kasa łapówy i dopóki stara dyrekcja nie wyemigruje na emeryture to będzie dalej bieda z wszystkimi inwestycjami,i całością koleji odnowy taboru,a mamy swietne pomysły na tabór choćby pociągi ;Flirt;i cała gama innych nowoczesnych składów,ciekawa jest strona; http://www.infobus.pl/ jest tam dużo o pociągach,o autobusach,o problemach transportu,komunikacji,i zwykłej niechęci ludzkiej do poprawy,ażeby było lepiej,ale w takich ciekawych czasach żyjemy.może potomni wyciągną z tego wnoiski i za iks lat będzie już dobrze.Wychodzi polska specjalność rządzących;dużo gadki mało roboty; :evil: Pozdrawiam,i myśle że dożyjemy czasów szybkich, czystych ,punktualnych,nowoczesnych pociągów :mrgreen:
To czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc.
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
SM48 czyli TЭM2 ( Tamara ) Konstrukcja opiera się na rozwiązaniach amerykańskiej lokomotywy ALCO RSD-1 . Więcej o SM48 można się dowiedzieć tu http://pl.wikipedia.org/wiki/SM48
EP07
i na koniec wagony
EP07
i na koniec wagony
- hiob
- Administrator
- Posty: 11193
- Rejestracja: 24-10-07, 22:28
- Lokalizacja: Północna Karolina, USA
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
Ksiaze Kaspian, witam i dzięki za ten temat. Pociągi to także coś co mnie pasjonuje. Co prawda nie mam zbyt wielkiej wiedzy w tej dziedzinie, ale dzięki Twoim postom czegoś się nauczę. Nie miałem czasu nic tu napisać (zresztą żeby coś pisać dobrze by było wiedzieć o czym się pisze ), ale czytam z zainteresowaniem i z zainteresowaniem oglądam fotki. Lukasz1985r to prawdziwy tytan pracy i na każdy temat ma tonę zdjęć, więc Twoje informacje i zdjęcia Łukasza fajnie się uzupełniają.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
- Lukasz1985r
- Przyjaciel forum
- Posty: 365
- Rejestracja: 24-11-07, 00:27
- Lokalizacja: Białystok PL
- Kontakt:
Re: Drogi szynowe.
EN57 pociąg podmiejski / Koleje Mazowieckie
http://www.youtube.com/watch?v=0c9GlCdClC4
http://www.youtube.com/watch?v=0c9GlCdClC4