Jak czytać Biblię
Moderator: Marek MRB
- hiob
- Administrator
- Posty: 11189
- Rejestracja: 24-10-07, 22:28
- Lokalizacja: Północna Karolina, USA
- Kontakt:
Jak czytać Biblię
Każdy z nas powinien przeczytać Biblię. Nie jest to co prawda warunkiem osiągnięcia zbawienia i jak uważaliśmy na Mszy, to przez lata słyszeliśmy większość czytań z Pisma Świętego, ale mimo to powinniśmy sami zabrać się za czytanie. I, rzecz jasna, możemy zacząć od pierwszej strony, Księgi Rodzaju 1,1 i sukcesywnie iść przez wszystkie 73 księgi. Problem polega na tym tylko, że gdy dojdziemy do Księgi Kapłańskiej i zaczniemy czytać te wszystkie instrukcje dla Lewitów, nagle nasze powieki stają się ciężkie, zaczynamy ziewać i znudzeni odkładamy Biblię na półkę. Często już do Niej nie wracając.
Święty Hieronim powiedział, a Katechizm Kościoła Katolickiego za nim powtarza, że "Nieznajomość Pisma świętego jest nieznajomością Chrystusa". Z kolei św. Augustyn powiedział, że "Nowy Testament jest ukryty w Starym, a Stary wyjaśniony w Nowym". Gdy jednak nie przeczytaliśmy ani jednego, ani drugiego, to nie możemy żadnego z nich zrozumieć. Nie znając Biblii nie znamy zatem Jezusa.
Jak więc w praktyce zabrać się do czytania Pisma Świętego? Otóż najlepiej zrobić to trzymając się historycznego wątku. Otóż cała historia zbawienia w Starym Testamencie zawiera się w 12 księgach. Do tego wystarczy dodać jedną z Ewangelii i Dzieje Apostolskie i czytając 14 ksiąg mamy przegląd historii zbawienia od Adama i Ewy do Jezusa i początków Kościoła. Gdy tak przeczytamy po raz pierwszy Biblię, potem możemy dodać te pozostałe 59 ksiąg, wiedząc w jakim kontekście i w jakim okresie historycznym zostały one napisane.
Rodzaju; Wyjścia; Liczb; Jozuego; Sędziów; 1 i 2 Samuela; 1 i 2 Królewska; Ezdrasza; Nehemiasza; 1 Machabejska. Łukasza i dzieje Apostolskie.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 031860.jpg
Teraz już łatwo nam znaleźć w którym okresie dzieją się wydarzenia opisane w takich księgach, jak Hioba, Rut, Estery, Jonasza itd. Możemy przeczytać je osobno, jako rozszerzenie naszej wiedzy, wiedząc, że nie wnoszą one niczego nowego do historii naszego zbawienia. Nie znaczy wcale, że są one mniej ważne. Ten tekst w ogóle nie zajmuje się samym tekstem Biblii. Jego celem jest tylko pewne uporządkowanie wszystkich ksiąg Pisma Świętego w celu ułatwienia nam Jego przeczytania.
Święty Hieronim powiedział, a Katechizm Kościoła Katolickiego za nim powtarza, że "Nieznajomość Pisma świętego jest nieznajomością Chrystusa". Z kolei św. Augustyn powiedział, że "Nowy Testament jest ukryty w Starym, a Stary wyjaśniony w Nowym". Gdy jednak nie przeczytaliśmy ani jednego, ani drugiego, to nie możemy żadnego z nich zrozumieć. Nie znając Biblii nie znamy zatem Jezusa.
Jak więc w praktyce zabrać się do czytania Pisma Świętego? Otóż najlepiej zrobić to trzymając się historycznego wątku. Otóż cała historia zbawienia w Starym Testamencie zawiera się w 12 księgach. Do tego wystarczy dodać jedną z Ewangelii i Dzieje Apostolskie i czytając 14 ksiąg mamy przegląd historii zbawienia od Adama i Ewy do Jezusa i początków Kościoła. Gdy tak przeczytamy po raz pierwszy Biblię, potem możemy dodać te pozostałe 59 ksiąg, wiedząc w jakim kontekście i w jakim okresie historycznym zostały one napisane.
Rodzaju; Wyjścia; Liczb; Jozuego; Sędziów; 1 i 2 Samuela; 1 i 2 Królewska; Ezdrasza; Nehemiasza; 1 Machabejska. Łukasza i dzieje Apostolskie.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 031860.jpg
Teraz już łatwo nam znaleźć w którym okresie dzieją się wydarzenia opisane w takich księgach, jak Hioba, Rut, Estery, Jonasza itd. Możemy przeczytać je osobno, jako rozszerzenie naszej wiedzy, wiedząc, że nie wnoszą one niczego nowego do historii naszego zbawienia. Nie znaczy wcale, że są one mniej ważne. Ten tekst w ogóle nie zajmuje się samym tekstem Biblii. Jego celem jest tylko pewne uporządkowanie wszystkich ksiąg Pisma Świętego w celu ułatwienia nam Jego przeczytania.
Ostatnio zmieniony 21-11-10, 05:07 przez hiob, łącznie zmieniany 2 razy.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)
od konika
W temacie o Biblii bardzo znamienna jest wypowiedz ks.prof.Waldemara Chrostowskiego:
Biblia jest najpelniejszym Objawieniem. Objawienia prywatne sa potwierdzeniem nauczania zawartego w Pismie Swietym.
Tak wiec w swietle wiary mowimy o Objawieniu przez duze "O" o ktorym mowa na kartach Pisma Swietego i ktorego kontynuacje stanowi istnienie i trwanie Kosciola.
Wielu ludzi doswiadcza objawien prywatnych pisanych przez male "o", i sa to objawienia rozne od tego jedynego , wielkiego, zawartego w Pismie Swietym.
Jest to Objawienie Boze urzeczywistnione w Jezusie Chrystusie i ma ono charakter powszechny, tzn. jest skierowane do kazdego czlowieka i calej ludzkosci. Dlatego w istotny sposob kreuje i buduje wiezi miedzy Bogiem, a kazdym czlowiekiem, ktory odpowiada na nie z wiara i ufnoscia, wspoltworzac spolecznosc wierzacych.
Natomiast objawienia prywatne sa rezultatami osobistych wiezi z Bogiem i powinny sluzyc w pierwszym rzedzie budowaniu i wzrostowi duchowemu tych, ktorzy ich doswiadczaja.
Biblia jest najpelniejszym Objawieniem. Objawienia prywatne sa potwierdzeniem nauczania zawartego w Pismie Swietym.
Tak wiec w swietle wiary mowimy o Objawieniu przez duze "O" o ktorym mowa na kartach Pisma Swietego i ktorego kontynuacje stanowi istnienie i trwanie Kosciola.
Wielu ludzi doswiadcza objawien prywatnych pisanych przez male "o", i sa to objawienia rozne od tego jedynego , wielkiego, zawartego w Pismie Swietym.
Jest to Objawienie Boze urzeczywistnione w Jezusie Chrystusie i ma ono charakter powszechny, tzn. jest skierowane do kazdego czlowieka i calej ludzkosci. Dlatego w istotny sposob kreuje i buduje wiezi miedzy Bogiem, a kazdym czlowiekiem, ktory odpowiada na nie z wiara i ufnoscia, wspoltworzac spolecznosc wierzacych.
Natomiast objawienia prywatne sa rezultatami osobistych wiezi z Bogiem i powinny sluzyc w pierwszym rzedzie budowaniu i wzrostowi duchowemu tych, ktorzy ich doswiadczaja.
konik
Du¿ym problemem jest (IMHO) wykorzystanie Ksiêgi Psalmów.
Ksiêga ta jest niezwykle pomocna w modlitwie, ale wydaje siê byæ jakby zapieczêtowana przez to, ¿e jej tre¶æ jest (w pewnym sensie) nieuporz±dkowana.
Takie uporz±dkowanie znajduje siê tutaj:
http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/psalmy.htm
(a mo¿e kto¶ ma lepsz±
)
Ksiêga ta jest niezwykle pomocna w modlitwie, ale wydaje siê byæ jakby zapieczêtowana przez to, ¿e jej tre¶æ jest (w pewnym sensie) nieuporz±dkowana.
Takie uporz±dkowanie znajduje siê tutaj:
http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/psalmy.htm
(a mo¿e kto¶ ma lepsz±

Ostatnio zmieniony 02-08-12, 22:25 przez Saileh, łącznie zmieniany 1 raz.
Ps 18,29 Bo Ty, Panie, każesz świecić mojej pochodni:
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
Hmm... Ja po prostu otwieram rzeczoną Księgę i szukam psalmu(ów) (lub fragmentów) najbardziej odpowiednich do spraw które zaprzątają moją głowę, i którymi chciał bym pozawracać głowę Panu Bogu (Pan Bóg ma dość problemów na głowie a ja Mu jeszcze swoje dokładam. Ale Jego głowa lepsza od mojej, dzięki Bogu). Prędzej czy później odpowiednie teksty znajduję, a przecież Księgę otwieram wtedy gdy mam czas. wiedząc że co najmniej 0,5 h mi to zajmie.Saileh pisze:Dużym problemem jest (IMHO) wykorzystanie Księgi Psalmów.
Księga ta jest niezwykle pomocna w modlitwie, ale wydaje się być jakby zapieczętowana przez to, że jej treść jest (w pewnym sensie) nieuporządkowana.
Ostatnio zmieniony 03-08-12, 18:17 przez Anteas, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja czasem te¿ tak robiê, jednak¿e nie by³bym gotowy do po¶wiêcenia 30 minut na wybór psalmu. Gdy siê to przed³u¿a, raczej siê modlê w³asnymi s³owami lub mo¿e jakim¶ pozabiblijnym utworem.
Lubiê jednak¿e wracaæ do tych psalmów, które ju¿ mniej-wiêcej znam.
Autor listy psalmów, któr± powy¿ej zalinkowa³em, jest przeciwnikiem odmawiania ich po kolei, ale mam z tego bardzo dobre wspomnienia. We wszelkiego rodzaju trudnych chwilach zawsze otrzymywa³em dobry tekst do modlitwy.
(Modliæ siê Bibli± i czytaæ Bibliê - to chyba jedno i to samo, prawda?)
Lubiê jednak¿e wracaæ do tych psalmów, które ju¿ mniej-wiêcej znam.
Autor listy psalmów, któr± powy¿ej zalinkowa³em, jest przeciwnikiem odmawiania ich po kolei, ale mam z tego bardzo dobre wspomnienia. We wszelkiego rodzaju trudnych chwilach zawsze otrzymywa³em dobry tekst do modlitwy.
(Modliæ siê Bibli± i czytaæ Bibliê - to chyba jedno i to samo, prawda?)
Ps 18,29 Bo Ty, Panie, każesz świecić mojej pochodni:
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
- hiob
- Administrator
- Posty: 11189
- Rejestracja: 24-10-07, 22:28
- Lokalizacja: Północna Karolina, USA
- Kontakt:
Przynajmniej powinno być, aczkolwiek nie każdy uznaje Biblię za Słowo Boże i na pewno są osoby czytające Ją jak np. historyczny dokument antyczny.Saileh pisze:
(Modlić się Biblią i czytać Biblię - to chyba jedno i to samo, prawda?)
:evil: Szatan zna Biblię, cytował Ją Jezusowi, trudno jednak przypuszczać, by cytował Ją modlitewnie.
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3,1a)
Ja się modlę przede wszystkim tymi psalmami które już znam. Taka mała prywatna lista "na każdą okazję"Saileh pisze:Lubię jednakże wracać do tych psalmów, które już mniej-więcej znam
Za dawnych dobrych czasów mnisi, zdaje mi się że zwłaszcza ci z "imperium" Cluny odmawiali w wielkim tygodniu w każdy dzień wszystkie psalmy po kolei, podzielone po pięćdziesiąt z krótkimi przerwami na odpoczynek.Saileh pisze:Autor listy psalmów, którą powyżej zalinkowałem, jest przeciwnikiem odmawiania ich po kolei, ale mam z tego bardzo dobre wspomnienia
Bo to też jest dokument historyczny. Bardzo ważny dokument dla historii Żydów i żydów oraz całego bliskiego wschodu.Hiob pisze:osoby czytające Ją jak np. historyczny dokument antyczny
Prawdopodobnie lepiej niż my wszyscy razem.Hiob pisze:Szatan zna Biblię
Zdaje siê, ze w Ksiêgê Psalmów jest "wmontowany" podzia³ jej na 5 nierównych czê¶ci, zakoñczonych doksologiami. Nie wiem, czy to jest podzia³ sztuczny, czy ma jaki¶ g³êbszy sens, ale trochê mnie dziwi, ¿e mnisi go nie wykorzystali (jestem przekonani, ¿e go zauwa¿yli).Anteas pisze:Za dawnych dobrych czasów mnisi, zdaje mi siê ¿e zw³aszcza ci z "imperium" Cluny odmawiali w wielkim tygodniu w ka¿dy dzieñ wszystkie psalmy po kolei, podzielone po piêædziesi±t z krótkimi przerwami na odpoczynek.Saileh pisze:Autor listy psalmów, któr± powy¿ej zalinkowa³em, jest przeciwnikiem odmawiania ich po kolei, ale mam z tego bardzo dobre wspomnienia
Warto dodaæ, ¿e tak¿e poza ksiêg± Psalmów jest wiele modlitw.
S± np. dwa hymny pochwalne: Wj 15 ("Dziêkujcie Panu, bo wielka Jego moc" - ka¿dy to chyba zna z Wielkanocy) i Sdz 5 (Pie¶ñ Debory i Baraka).
W Liturgii godzin mo¿na spotkaæ np.:
Magnificat (£k 1, 46-55) i Benedictus (£k 1, 68-79)
Poza tym jest bardzo wiele modlitw:
1Sm 2,1-10; Jdt 9; Est 4,17 (ultrad³ugi werset);
Tb 3,1-6; Tb 3,10-15; Tb 8, 4-9; Tb 8, 15-18 ;Tb 13
Dla mnie bardzo szczególna jest modlitwa Daniela: Dn 9,4-19
To tylko wybór przyk³adowych tekstów z poza Ksiêgi Psalmów.
My¶lê, ¿e warto przypatrzyæ siê strukturze tych modlitw: zazwyczaj (tak mi siê zdaje) w trudnych chwilach, d³uga modlitwa rozpoczyna siê od wypowiedzenia przez Bogiem sytuacji:
Jeste¶my grzeszni, Bóg jest dobry, mamy teraz takie i takie problemy.
Mam nadziejê, ¿e powy¿sza lista przyda siê komu¶ w wykorzystywaniu Pisma ¦wiêtego na modlitwie.
Ostatnio zmieniony 06-08-12, 13:28 przez Saileh, łącznie zmieniany 1 raz.
Ps 18,29 Bo Ty, Panie, każesz świecić mojej pochodni:
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
Boże mój, oświecasz moje ciemności.
http://adoracja.bielsko.opoka.org.pl/ - kopalnia wiedzy o Eucharystii
-
- Przyjaciel forum
- Posty: 11
- Rejestracja: 27-09-13, 19:13
- Lokalizacja: Fort Lee, NJ
- Kontakt:
Jestem nowym czlonkiem teg portalu. I jestem zydem. Dwa lata temu stalem sie autorem artykulu o niebezpiecznych zatargach pomiedzy wierzacymi i nie wierzacymi, opublikowanego w czasopismie "American Atheists," niestety po angielsku (w lutym 2012). Dawno juz czulem ze czegos tam brakowalo. Dlatego dodalem Sekcje 2 i Sekcje 3.
Troche skrocone tlumaczenie, wlacznie z dodanymi sekciami, znajdziesz na:
http://csam.montclair.edu/~kowalski/theo/ateizm123.html
Z gory dziekuje za komentarze. Spodziewam sie ze pomoga mi one w dalszych rozwazaniach na tematy teologiczne. Podziel sie powyzszym linkiem z tymi ktorych artykul moj moze zainteresowac.
Ludwik
Troche skrocone tlumaczenie, wlacznie z dodanymi sekciami, znajdziesz na:
http://csam.montclair.edu/~kowalski/theo/ateizm123.html
Z gory dziekuje za komentarze. Spodziewam sie ze pomoga mi one w dalszych rozwazaniach na tematy teologiczne. Podziel sie powyzszym linkiem z tymi ktorych artykul moj moze zainteresowac.
Ludwik
Ludwik Kowalski, autor "Pamietnik bylego komunisty" ==> http://ludkow.info/byt
Dlaczego darmowy? Bo pisanie bylo obowiazkiem moralnym, wobec rodzicow, wobec innych ofiar stalinizmu, i wobec Polski
Dlaczego darmowy? Bo pisanie bylo obowiazkiem moralnym, wobec rodzicow, wobec innych ofiar stalinizmu, i wobec Polski
-
- Przyjaciel forum
- Posty: 1
- Rejestracja: 16-08-16, 19:50
- Lokalizacja: Pabianice
Ciekawą propozycją jest Plan codziennej lektury Pisma Świętego Jacka Święckiego. Znajdziecie go tu http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/index.htm[/i]
pozdrawiam serdecznie
Marek
www.analizy.biz
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI
Marek
www.analizy.biz
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI